TechNews.bg
АктуалноКорпоративниНовиниСигурност

Нови ядове: измамното усещане за киберсигурност

Преобладаващата част от хората предпочитат да използват една и съща парола за много профили, макар да съзнават риска (снимка: CC0 Public Domain)

Нарастващата загриженост относно киберсигурността, усилията на експертите от тази област и мерките за осведоменост не са довели до намаляване на прекомерната употреба на едни и същи пароли през 2022 г., според нов доклад на LassPass.

LastPass публикува констатациите от своето пето годишно изследване „Психология на паролите“ и те разкриват, че въпреки засиленото обучение по киберсигурност все още хигиената на паролите не се е подобрила. Налице е измамно чувство за киберсигурност, според анализаторите. Това важи еднакво за всички генерации служители – както по-възрастните, така и съвсем младите, които са израснали в света на технологиите и се предполага, че имат по-висока дигитална грамотност.




65% от всички респонденти в проучването са преминали някаква форма на обучение по киберсигурност: чрез училище, школа, работа, социални медии, книги или уеб-курсове. Въпреки това в реалността 62% винаги или почти винаги използват една и съща парола – или в най-добрия случай вариации на една комбинация.

Изначално целта на изследването на LastPass да покаже как използването на добри практики в управлението на пароли може да гарантира сигурност за онлайн живота на потребителите. Но реалните данни говорят, че в действителност се случва нещо различно. Налице е ясно разминаване между високата увереност на потребителите, когато става въпрос за управлението на паролите, и опасните им действия. Преобладаващата част от анкетираните над 3700 професионалисти от различни области твърдят, че са уверени в доброто си текущо управление на паролите. Но в реалността това не означава по-безопасно онлайн поведение. Създава се пагубно фалшиво чувство за безопасност.

По-млади, по-уверени

Поколението Z е най-уверено, когато става въпрос за управление на паролите, сочи анализът. Същевременно именно те са са най-големите нарушители на хигиената във въпросната област. Тъй като е живяло по-голямата част от живота си онлайн, поколението Z (родените в интервала 1997-2012 г.) вярва, че използваните методи за боравене с пароли са много безопасни.

От друга страна тези млади хора са най-склонни да създават по-надеждни, дълги и сложни пароли за профилите си в социални медии и развлечения в сравнение с други поколения. Също така анкетата разкрива, че младежите от генерация Z имат и най-голяма склонност да помнят паролите си, вместо да ги записват някъде или да автоматизират управлението им.

Обучение и практика се разминават

Изглежда, че обучението по киберсигурност не се превръща непременно в правилни действия, заключава проучването. Ето защо анализаторите смятат така. 65% от анкетираните твърдят, че имат някакъв вид образование в сферата на киберсигурността. Мнозинството (79%) намират въпросното обучение за ефективно. Ала от тези, които са получили подготовка в сферата на киберсигурността, едва 31% са спрели да използват повторно едни и съши пароли. И само 25% са започнали да използват мениджър на пароли.

Увереността създава фалшиво чувство за сигурност, се казва в доклада. Докато 89% от респондентите признават, че използването на една и съща парола – или вариации на една и съща парола – си е риск, само 12% са се постарали да използват различни пароли за различни профили. 62% признават, че винаги или почти винаги използват една и съща парола или вариация.




В сравнение с миналата година хората все повече избягват добрите практики, разкрива анализът. Тези, които използват варианти на една и съща парола, са 41% през 2022 г. в сравнение с 36% през 2021 г.

Влошена дисциплина

„Нашите най-нови изследвания показват, че дори в условията на пандемия, когато прекарвахме повече време онлайн на фона на нарастващи кибератаки, е налице неосъзнатост у хората, когато става въпрос за защита на техния цифров живот“, казва Кристофър Хоф, главен директор по сигурни технологии в LastPass. „Реалността е, че въпреки че близо две трети от респондентите имат някаква форма на обучение по киберсигурност, наученото не се прилага на практика – по различни причини“, казва той.



Препоръката на специалистите е по-често да се използват мениджъри на пароли. Това улеснява живота както за потребителите, така и за бизнеса – поддържа профилите в безопасност и повишава общата сигурност.

още от категорията

Съюзи на кибербанди довели до скока в престъпността

TechNews.bg

Когато сме на прицел: какво прави дигиталният щит на А1

TechNews.bg

Бизнесът ще помага за изграждане на националната система за киберсигурност

TechNews.bg

България започва реализация на национална система за киберсигурност

TechNews.bg

SOC като услуга се оказва спасение за малкия и средния бизнес

TechNews.bg

17 000 души са засегнати от хакването на Nikkei

TechNews.bg

Коментари