Пазарът на корпоративен софтуер у нас расте с 1,7% през 2009 г.

Бизнесът с корпоративен приложен софтуер у нас ще отбележи едва 1,7% ръст тази година в сравнение с 2008 г., по данни на IDC. Подобно увеличение е “трагично” на фона на двуцифрения растеж, характерен за последните няколко години. Копоративният сегмент, т.е. този на големите предприятия, е близо до пълно насищане, така че може да се очава приходите от нови инсталации там да намаляват и да се разчита все повече на постъпленията от поддръжка.

Тези и други интересни данни за пазара на бизнес софтуер у нас изнесе мениджърът на българския офис на IDC Нели Вачева по време на MBS Day 2009.
 

Малкият и среден бизнес дава повече възможности за ERP доставчиците, тъй като нивото на насищане е по-малко, заяви Нели Вачева, директор на IDC България

Корпоративният сегмент, който включва предприятия с над 1000 души персонал, беше този, който най-напред започна активно да внедява ERP системи и други класове бизнес-софтуер. Сега обаче проникването на този вид системи в бизнеса достига над 85% при корпоративните потребители. Това не обещава голяма динамика и бум на нови проекти.

При малкия и средния бизнес това ниво на насищане е далеч по-малко и този пазар създава доста повече възможности за ERP доставчиците у нас, посочи Вачева. Средният по размер бизнес в момента формира 36,3% от приходите от бизнес-софтуер, а степента на проникване е около 19%. Малкият бизнес пък (10 до 99 души персонал) е най-динамичен. В този сектор през последната година имаше огромен брой внедрявания, макар в абсолютна стойност техният дял да не е чак толкова огромен.

От гледна точка на функционалните възможности е известно, че потребителите не ползват всички възможности на системите, които са купили. Респективно най-големият генератор на интерес към нови внедрявания са функционалностите по управление на корпоративните ресуси (37,5%). От година на година обаче е видно, че SCM и автоматизацията на производството се превръщат във все по-силен мотиватор за закупуване на бизнес-система, посочи Вачева. Клиентите правят сравнителен анализ въз основа на тези функционалности и спрямо конкретния си бизнес-процес.

Нараства вниманието към CRM и BI функционалностите. Производителите непрекъснато обогатяват тези функционални направления и може да се очаква, че занапред бизнес-потребителите ще могат да постигатб много по-добри резултати, повече аналитичност и повече управление на комуникацията.

Партньорските схеми на доставчиците на бизнес-софтуер може би ще представляват интересен процес в обозримо бъдеще. У нас Microsoft натрупа база от над 20 партньори. SAP има също толкова голям брой партньори. Получи се “кръстоване” на партньори, анализира Вачева: има фирми, които работят и с Microsoft, и с Oracle, или например с Microsoft и Infor. Тези партньори ще се конкурират яростно за клиентите.

В същото време изискванията на потребителите към партньорите растат. От всеки от тях се иска да има знания за съответната област от индустрията. Българските производители отдавна разбраха това и започнаха да развиват вертикална експертиза. Самите големи производители също осъзнаха това, както и че трябва да предложат продуктите си според големината на бизнеса, който ще ги ползва. Така стартираха множество различни програми с най-различни степени на партньорство.

Трудност за бизнеса ще представлява традицията, създадена с годините, на клиентите да се описват примамливо функционалните възможности на бизнес-системите, но проектите да осигуряват само базови възможности със “заключени” функции, които клиентът иска. “Българските фирми инвестират много повече в работата с клиента, отколкто фирмите на запад,” подчерта Вачева. Проблемът, според нея, е, че на потребителя те описват функционалности, които той желае всички до една, а след това – притиснати от тънките бюджети – внедрителите въвеждат силно “орязани” системи. Клиентите питат къде са другите хубави функции, които желаят да ползват, и се оказва, че те са “заключени”. Така потребителите се разочароват Това е ниско резултатен подход, заключава Вачева и поставя въпроса дали е редно този подход да продължи да се прилага.

Занапред можем да очакваме все по-голям интерес към SaaS ERP системите, посочи още специалистката от IDC. Основният мотив на потребителите обаче не е ниската цена, за която толкова много се говори. Те харесват подхода, защото по този начин разходите им са предвидими. Освен това чрез SaaS те могат да намалят риска от евентуалнно неуспешно внедряване. 

Коментар