XR пазарът ще изпитва трудности до 2024 г.

Пазарът на VR и AR устройства ще “отлепи” едва през 2024 година (снимка: CC0 Public Domain)

Макроикономическата обстановка ще продължи да оказва влияние върху XR пазара през 2023 г., който включва устройства за виртуална (VR), добавена (AR) и смесена реалност (MR). Продажбите на AR и VR устройства ще се подобрят значително едва през 2024 г., прогнозира CCS Insight.

В нов доклад анализаторите отбелязват, че макроикономическите проблеми оставят отпечатъка си върху пазара на потребителски устройства. Очаква се продажбите на този вид продукти да останат малко под 10 милиона броя тази година.



Цялата 2023 г. ще бъде „бавна“ за сегмента, очаква CCS Insight. Предвижданията се, че продажбите на VR и AR устройства ще нараснат до 11,4 милиона. Все пак анализаторите остават уверени в дългосрочното бъдеще на сегмента, като въпросът за възстановяването на пазара е по-скоро „кога“, а не „дали“.

От 2024 година нататък продажбите равноускорително ще се увеличават, за да нараснат до 67 милиона годишно през 2026 г. Ключов фактор ще бъде пускането на интелигентни очила на пазара от повече производители.

Високата инфлация е засегнала потребителските бюджети на много големи пазари тази година, коментира вицепрезидентът по прогнозиране в CCS Insight – Марина Койчева. Тези, които са се интересували от VR слушалки, в голямата си част „са отложили покупката си“. „Също така виждаме признаци, че бизнесът е по-предпазлив в инвестициите си в XR, докато икономическата картина не стане по-ясна.“



Други предизвикателства за пазара, отбелязани от изследователската компания, са увеличението на цената на дребно на слушалките Meta Quest 2, както и времето, необходимо за изграждане на леки и привлекателни AR очила. Анализаторите коментират, че сега компаниите внимават да не пускат на пазара продукти, които не са напълно готови.

Коментар