Изследователи от Северозападния политехнически университет в Сянянг, Китай демонстрираха дрон, който никога не трябва да каца за зареждане – благодарение на система за дистанционно зареждане, която доставя енергия чрез адаптивен наземен лазер, проследяващ летящия апарат.
Дронът използва фотоелектрически преобразувател на дъното си, за да улавя енергията от лазера. Тези видове системи вършат добра работа за безжично предаване на енергия, въпреки че ефективността им не е голяма. Загубите на енергия по трасето достигат до 50%.
Но ако електричеството е евтино и ако има постоянна свързаност към електрическата мрежа, тези загуби са приемливи. А това ще означава, че дронът за наблюдение никога не трябва да слиза на земята.
Неотдавна американска компания на име PowerLight, по-рано известна като LaserMotive, демонстрира подобна система за безжично зареждане на дронове, поддържайки голям дрон във въздуха в продължение на 48 часа. Нивото, което машината може да достигне, бе 600 метра.
Сега екипът на NPU е разработил „интелигентен алгоритъм за визуално проследяване“, за да поддържа лъча на лазера постоянно насочен към дрона, както и адаптивна система за оформяне на лъча, която може да компенсира промените в атмосферната плътност. Създателите на системата са проектирали и метод за идентифициране на препятствия по линията между лазерния източник и дрона, съответно за бързо регулиране на мощността на лъча до безопасно ниво.
Иновативният подход е тестван с малък квадрокоптер и учените демонстрират как дронът работи на закрито с включени и изключени светлини и на открито през нощта, като на видео се вижда как апаратът достига височина около 10 метра.
Способността на лазерите да работят при голям обсег предполага, че този вид системи могат да се използват за вдигане на дронове на по-висока надморска височина. Така могат да се създадат устойчиви въздушни платформи, способни да действат дори подобно на сателитите, но на ниска надморска височина.
Засега китайският университет не разкрива мощността на лазера, обхвата на системата или нейната ефективност, цитирайки военния потенциал на устройството. Все пак е ясно, че става дума за лабораторен прототип на ранен етап.
Прогресът на лазерното захранване може да повлияе и на други летящи машини с електрическо задвижване, например електрически-самолети. Технологията може да е от полза и за въздушните таксита – автономни летящи коли с вертикално излитане и кацане, за които плътността на батерията и пробегът са сред основните проблеми.