Право на поправка: обещания, неверие и надлъгване

“Правото на самостоятелна поправка” на уреди обещава да е арена на продължителна схватка между производители и потребители (снимка: CC0 Public Domain)

Големи компании в и извън ИТ сферата започнаха активно да говорят за „правото на самостоятелна поправка“ и желанието си да позволят на потребителите да ремонтират своите уреди със собствените си ръце. Но изглежда, че в този дебат още дълго ще сме свидетели на гръмки обещания, недоверие и опити за надлъгване.

Тази седмица медиите по цял свят отразиха една новина: производителят на трактори John Deere обяви, че „отваря“ своите технологии и ще позволи на клиентите си самички да поправят своите земеделски машини. За американските фермери това звучи като голяма победа. За други, особено такива като живеещите в България, е леко странно: възможността сам да поправиш колата или трактора си е заложена в умовете ни като нещо, което винаги е било факт, стига човек да има нужните умения.

Потребителю, нямаш работа тук

Макар че възможността да поправиш сам собствен уред ни изглежда съвсем логична и достъпна „по подразбиране“, в последните десетилетия производители от всички сфери направиха това трудно и дори невъзможно. Дори обикновени малки домашни устройства като една вентиалторна печка трудно могат да бъдат отворени за ремонт: крепежните им компоненти са твърде специфични. Ако човек успее да отвори устройството, вътре най-вероятно ще се натъкне на сложен пейзаж: електроника, чието програмиране изисква специфични умения, или нужда от резервни части, които са трудни или невъзможни за намиране дори в специализирани магазини.

Поредицата препятствия тласка потребителя към една две алтернативи: търсене на „оторизиран сервиз“ или просто купуване на нов уред.

Подобно на всички домашни устройства и уреди, както и автомобили, и тракторите в днешно време са високотехнологични, пълни с електроника и сложни компютърни системи. Производители като John Deere са пестеливи откъм думи, когато се говори за начина на работа на тази електроника. Това прави трудно или невъзможно за фермерите и за обикновените местни сервизни центрове да установят повреда и да поправят проблема с наличното си оборудване.

Право на поправка

Нарастващият проблем с електронните отпадъци даде повод на екозащитници, потребители и любители на „направи-си-сам“ да настояват производителите да престанат да „заключват“ техниката, която продават, по всевъзможните начини, които практикуват. Съвременните корпоративни политики за екологична отговорност на бизнеса резонират с този призив.

За фермера възможността да ремонтира сам своя трактор е фундаментална. Моментът, в който посевите имат нужда от дадена обработка, например третиране срещу вредители, не може да бъде изпускан. Вредителите могат да унищожат посевите и реколтата за 2-3 дни. Ако селскостопанската техника се повреди в този момент, ремонтът й от оторизиран сервизен техник може да отнеме няколко седмици. Това е неприемливо. Подобна е ситуацията и с всеки лаптоп, на който се разчита за работа. Собственикът не може да си позволи да чака няколко седмици за ремонт, защото няма да смогне да свърши работата си.

Според споразумението, обявено от Федерацията на Американското фермерско бюро преди броени дни, вече е постигнат меморандум за разбирателство с John Deere, който обещава на фермерите и независимите сервизи да получават „информация, която ще им е необходима за обслужване на оборудването на компанията“.

Подобен ход направи неотдавна и Apple, известна с доскорошните си мерки да възпрепятства самоделните ремонти в домашни условия.

Други марки, като например компютърния производител Acer, така и никога не са се опитвали да възпрепятстват възможностите за самостоятелен ремонт.

Скептицизъм

Далеч не всички обаче са убедени, че обещанията от големия бизнес за правото на самостоятелна поправка са толкова чистосърдечни, колкото изглеждат. В САЩ мнозина земеделци казват, че меморандумът с Deere не променя нищо съществено за фермерите, които имат нужда да ремонтират тракторите си бързо, в полеви условия. Нещо повече. Скептично настроените потребители твърдят, че ходът е завоалиран опит на корпорацията да предотврати приемането на законодателство за „правото на ремонт“ на щатско и федерално ниво.

По подобен начин скептични са и много от потребителите на Apple. Те казват, че компанията „дава право“, но в действителност прави труден достъпа до нужната техническа информация за извършването на самостоятелен ремонт.

В случая с тракторите производителят обещава, че фермерите и независимите сервизи ще имат право „да си купуват достъп до софтуер, наръчници и друга информация от John Deere, необходима за поправянето на оборудването“. Ако цените на тези услуги обаче се окажат високи, това на практика ще направи непосилно за фермерите да ремонтират сами тракторите си. Така ще излезе, че правото на самостоятелна поправка е осигурено на теория, но е непостижимо на практика.

Законодателни повеи

В ЕС вече е на ход дискусия относно въвеждането на закон за „правото на ремонт“. С мотива за намаляване на планините от електронни отпадъци ЕК може би ще съумее скоро да въведе норма, която да задължи производителите да позволяват на купувачите сами да поправят уредите си.

Подобна възможност се задава на хоризонта и в САЩ. И точно в тази светлина е интересно, че фермерите там забелязват как в меморандума с John Deere има клауза, която предвижда компанията да се изтегли от споразумението, в случай, че САЩ създаде законова норма за „правото на поправка“.

„Ако те наистина, честно желаят да дадат на фермерите и независимите сервизи правото за поправка на оборудването, защо толкова много се боят от законодателство, което превръща това право в норма,“ пита Валтер Швайцер, трето поколение фермер от щата Монтана и президент на местния фермерски съюз.

Сагата продължава

Скептиците са много и повечето подчертават, че сегашните декларации на компании като Apple и John Deere нямат особена стойност, докато не бъдат подплатени от смислени конкретни действия. И други производители са давали подобни обещания, посочва Кевин О’Райли, директор на кампанията за право на ремонт в Public Interest Research Group. „Може този документ, този меморандум за разбирателство, да отговаря напълно на заявеното, което звучи като победа за фермерите“, казва О’Райли. „Но не сме напълно убедени, че това ще бъде точно така“.

По-вероятно е още известно време да бъдем свидетели на показни опити за „право на ремонт“, декларирани на думи, но блокирани чрез мерки като труден достъп до документация и наръчници, скъпи резервни части, нужда от специални инструменти и др. Докато няма ясен и недвусмислен закон, ще има и бизнеси, които спекулират с „правото на самостоятелна поправка“ и се надлъгват с клиентите си.

Коментар