Водородни клетки от стари коли Honda захранват център за данни

Стационарна инсталация с водородни горивни клетки като източник на захранване
(снимка: Honda)

Японският производител Honda възнамерява да превърне старите горивни клетки с водород от електрическите си автомобили в резервни източници на енергия за центрове за данни.

Въпреки че Honda оттегли от пазара своите машини Clarity, някои от старите горивни клетки отново са в експлоатация, но вече в център за данни, разположен южно от Лос Анджелис.

Това приложение засега се разглежда само като „доказателство на концепцията”, но в бъдеще компанията възнамерява да разработи технологии за комерсиална употреба и такива „зелени” батерии ще се използват не само в центрове за данни.

Употребяваните водородни клетки, които генерират електричество чрез електрохимична реакция, ще продължат да работят, за да осигурят енергия за сървърите в центъра за данни на самата компания. Преди това Honda разчиташе на резервни дизелови генератори.

Според публикация на TechCrunch, на този етап технологията не е толкова сигурна, колкото би могла да бъде. Honda признава, че не използва „зелен” водород, което означава, че поне част от газа е получен с помощта на изкопаеми горива.

Въпреки че самите водородни горивни клетки са сравнително екологични и освен електричество отделят само вода и топлина, те също косвено участват в замърсяването на околната среда, тъй като по-голямата част от водорода днес идва от „мръсни” източници и изисква специална инфраструктура за доставяне на водород към полето. Ето защо много производители на автомобили не вярват във водородната технология.

Honda обаче не възнамерява напълно да се откаже от водородния транспорт, дори напротив – използването на горивни клетки в центъра за данни в известна степен е реклама на водородните технологии в очакване на появата на ново поколение горивни клетки, разработени съвместно с General Motors. Те ще се използва в модел, базиран на Honda CR-V, който се очаква през 2024 г.

Компанията също така планира да използва новите клетки като резервни генератори на енергия, като подчертава, че те ще работят само със „зелен” водород, произведен с възобновяема енергия. Освен в центъра за данни, генераторите могат да се използват като допълнителен източник на енергия дори от индустриални предприятия в моменти на пикови натоварвания на електрическата мрежа.

Очаква се „доказателството на концепция” да прерасне в нов бизнес модел, тъй като пилотният проект е добра възможност да се говори с медиите за водородната технология като цяло. Въпреки че електрическите автомобили превземат пазара, Honda изглежда заинтересована да запази водорода на дневен ред. През януари компанията създаде подразделение за електрически превозни средства на батерии и с водородни горивни клетки.

Коментар