След 35 години: Плочите отново са пред компактдисковете в САЩ

Възраждането на виниловите плочи е отчетлива тенденция на развитите пазари
(снимка: CC0 Public Domain)

В последните години се наблюдава засилен интерес към виниловите плочи от страна на музикалните ценители. Тенденцията бе потвърдена от актуални данни за продажбите на аудио носители в САЩ.

Колекционирането на винилови плочи вече не е нишово хоби. Според Асоциацията на звукозаписната индустрия (RIAA), миналата година в страната са продадени повече винилови плочи, отколкото музикални компактдискове: 41 милиона плочи, в сравнение с 33 милиона диска.

За първи път от 1987 г. насам плочите изпреварват по популярност компактдисковете. Модерната музика се продава добре и на винил, сочат данните за пазара.

Според RIAA, продажбите на звукозаписи на плочи непрекъснато се увеличават през последните 16 години и сега заемат 71% от общите музикални приходи от всички физически носители.

Показателно е, че между 2021 и 2022 г. продажбите на всички физически носители са нараснали с 4% до $1,7 млрд., като през същия период продажбите на винил са достигнали $1,2 млрд., което представлява ръст от 17%. За сравнение, продажбите на компактдискове са паднали с 18% през 2022 г.

По-рано тази година RIAA публикува подобна статистика за пазара в Обединеното кралство. Там също се наблюдава подновен интерес към виниловите плочи, както и в редица други страни, включително Германия, Япония и Южна Корея.

Желанието за по-мек и по-автентичен звук, както и носталгията не са единствените причини за нарастващата популярност на винила. Значителна част от продажбите на записи на плочи се дължат на по-младото поколение. Това се потвърждава от факта, че миналата година Тейлър Суифт стана най-продаваният изпълнител на винил (1,7 милиона записа). За сравнение, през същия период са продадени само 553 000 записа на Бийтълс.

Въпреки възраждането на винила, музикалната индустрия е доминирана от стрийминг услугите. Докладът на RIAA показва, че стрийминг платформи като Spotify и Apple Music формират 84% от общите приходи през 2022 г. Спрямо предходната година, този показател нараства със 7% и възлиза на рекордните 13,3 милиарда долара.

Коментари по темата: „След 35 години: Плочите отново са пред компактдисковете в САЩ”

добавете коментар...

  1. Фофу

    За маниаците няма “отново”. Пльочата и ламповият усилвател никога не са слизали от мода.

Коментар