Доста често напоследък се натъкваме на данни, че старите винилови плочи се продават все повече и дори задминават компактдисковете по продажби. Оказва се, че не само плочите се радват на ренесанс – VHS видеокасетите и други „ретро“ технологии преживяват възраждане, носени на крилете на носталгията.
Наскоро се разбра, че в САЩ миналата година са продадени повече винилови плочи, отколкото музикални компактдискове. Тази новина всъщност не бе изненадваща. Още през 2020 г. плочите задминаха CD-тата по продажби в САЩ.
В ерата преди стрийминга
Но плочите са само емблема, символ на по-старата технология. Почти всеки от нас си спомня някое специално място, на което е ходил като млад – за някои може да е библиотека, за други – стадион или зала за концерти, игрище или книжарница; за мнозина това са местата, където са прекарвали часове в избиране на видеокасети. С какво вълнение влизахме в магазинчетата за видеокасети под наем!
Това се случваше в ерата преди стрийминга, преди Netflix, преди DVD-тата. Видеокасетофонът беше върхът на потребителската технология. В магазина за видеокасети под наем тийнейджърите не само избираха заглавия за гледане, но и срещаха приятели, разговаряха, споделяха впечатления и емоции. Там се сипеха препоръки кои филми трябва да се гледат непременно. Това беше някогашната версия на социалните мрежи.
Сладък емоционален подарък
Оказва се, че днес някогашните деца, които сега имат свои домове и семейства, изпитват носталгия по старите технологии. Това е причината, поради която мнозина са склонни да платят солидни суми, за да се сдобият с видеокасета с „Ловци на духове“ или „Роки“.
Като следствие от тази нова тенденция колекционерството набира скорост. То, разбира се, не е новост – събирането на ретро материали е добре познато отдавна; но ако някога беше съсредоточено върху вещи като монети, плакати, снимки, комикси или сувенири, сега в него има някои нови категории – плочи, видеокасети, грамофони и др.
Старите неща предлагат сладък емоционален подарък за мнозина. Това са вещи, асоциирани с детството и най-вече с преживявания от детството, или пък неща, които като деца не сме могли да имаме, защото тогава те са били голям лукс.
Предметите с история отпреди над 30 години носят магична привлекателност в днешния високотехнологичен свят. Настоящият културен смут, с неговия бум на фалшиви изображения, безкрайни спорове за всичко и, в най-ново време, дебюта на изкуствения интелект, увеличава привлекателността на неща, които носят истинска емоционална стойност.
В същото време напредъкът на технологиите означава, че вече е все по-лесно да си купим желани неща онлайн. Поради тази причина расте броят – и успехът – на бизнесите с онлайн-търгове на стари вещи. Можем да срещнем фантастични оферти за стари пишещи машини или компютри от ерата преди Windows.
Бум на аукционите
Ако съберем на едно място тези фактори – носталгията, емоцията около ретро технологиите, желанието да избягаме от нашия виртуален живот и лекотата на онлайн покупките, получаваме бум на онлайн-кътчетата за аукциони с богата палитра от старовремски вещи и технологии. Ако някога в тях е имало категории като „монети“, „комикси“, днес има всичко, включително технологиите на далечното детство за мнозина от съвременните потребители, изморени от смартфоните и социалните мрежи.
Стотици хиляди и дори милиони потребители посещават редовно онлайн аукциони, следят, наддават и, в много случаи, получават по пощата любими VHS касетки със заглавия, които не говорят много на днешните младежи. Търговете вървят един след друг, нямат край, даже стават все повече.
В един американски сайт наскоро беше продадена колекция от неразпечатани видеокасети с трите поредни филма „Роки“ – сумарно за 53 750 долара (през февруари т.г.). Високата стойност идва отчасти и от това, че касетите бяха неразпечатани, с фабричната си лепенка – голям подвиг, като се има предвид, че съвсем малко видеокасети може да се намерят неразпечатани днес, 40 години след пика на тази технология.
Това е категория, която все по-често ще наблюдаваме дори в големи онлайн-магазини като например eBay. Усещайки настроението на потребителите, те създават самостоятелни нови категории за колекционери на старите медийни устройства.
Интересният въпрос остава докъде ще скочат цените на ретро технологиите – същите тези, които доскоро се чудехме как да изхвърлим от домовете си и понякога, с леко угризение, оставяхме при контейнерите за смет…
Най обичам прости отговори на сложни въпроси. Големи разбирачи.
Само да допълня Минаващ (хиляда плюса), че беднитята комбинирана със Zлоба се нарича оскотяване.
Имаш крава – пиеш мляко. Така е и богатите държави – имат пари – купуват каквото си искат. А ние ще ги мразим, щот’ само това можем – беднотията я компенсираме със злоба. А вече и със Zлоба!
пак малоумните американци въртят манивелата на безумните си “редки” антикварни придобивки, ще си купувам за хиляди долараи Роки на видеокасетка щото била неразпечатвана…като го дават през ден по ТВ и го има във всички платформи, мали мали кви балъци и вещомани… (бляк)