Една от най-големите японски технологични корпорации избра Полша, за да построи там най-новия си завод за термопомпи. Инвестицията потвърждава имиджа на страната като най-бързо растящ европейски пазар на енергийно-ефективни системи за отопление.
Daikin, производител на системи за отопление, реши да инвестира 300 милиона евро, за да отвори поредната си фабрика за термопомпи – в Ксаверьов, близо до полския град Лодз. Компанията започна да строи новото съоръжение тази седмица, а завършването е планирано за 2024 г.
„Новият производствен обект на Daikin е най-голямата чуждестранна инвестиция в Полша през последните години и най-голямата някога за специалната икономическа зона на Лодз”, каза полският министър на развитието Валдемар Буда на церемонията по първата копка.
Обектът, който се простира на 320 000 квадратни метра, ще произвежда жилищни термопомпи и ще създаде 3000 нови работни места до 2030 г., съобщиха от Daikin.
„Изборът да се построи тази нова фабрика в Полша ще позволи на Daikin да черпи от най-големия пул от квалифицирани таланти в Източна Европа”, казаха от компанията. „Избраното местоположение има много логистични предимства по отношение на достъп до пазарите и стабилна верига за доставки”.
През октомври Daikin обяви планове за увеличаване на производствения капацитет за термопомпи във фабриката си в Чехия. Корпорацията също така разшири заводите си за термопомпи в Белгия и Германия в началото на 2022 г. Съоръженията произвеждат вътрешни и външни термопомпени модули.
През последното десетилетие европейският пазар на термопомпи нараства със среден годишен темп от 10%, достигaйки продажби от 1 милион единици през 2021 г. Европейската зелена сделка, която цели премахване на емисиите на парникови газове в региона на ЕС до 2050 г., допълнително ускори разпространението на термопомпите. Предвижда се разширяването на пазара да достигне годишни продажби от поне 3,5 милиона единици до 2025 г.
Конкретно в Полша продажбите на термопомпи са се увеличили повече, отколкото в който и да е друг регион в Европа през 2022 г., постигайки ръст от 120% на годишна база.