Microsoft и Мърдок искат да “отрежат” Google

 

Интересна идея се вихри от няколко дена в медийните среди: корпорацията Microsoft и медийният магнат Мърдок искат да “порежат” Google, като платят на вестниците, за да изтеглят съдържанието си от Google и да спрат да се индексират в популярната търсачка.

Рупърт Мърдок опира пистолет в главата на Google, а Microsoft се готви да му помогне, като дръпне спусъка” – така технологичното издание TechCrunch лаконично описва създалата се картина. Мърдок и неговите хора отдавна – и доста шумно изразено – недолюбват Google и сега се надяват да успеят да “поведат” и другите медии в бойкот срещу нея.

Идеята на Мърдок е да спре да позволява на Google да индексира сайта WSJ.com и всички останали сайтове на неговите издания. Той иска да накара и другите големи медии по света да се присъединят към идеята му и да се включат в самоналоженото мълчание.

Пак според TechCrunch, хората в Microsoft Bing намират тази идея за страхотна. Нещо повече, говори се, че Microsoft е в преговори с корпорацията на Мърдок и други издатели с намерението да им плати, за да лишат сайтовете си от индексирането в Google.

Мърдок отдавна има подобни “интересни” идеи. Неотдавна той обяви плановете си да накара читателите да си плащат за да четат весниците му онлайн, припомня Асошиейтед прес.

Колко струва да си купиш новините

Microsoft буквално се опитва да си купи новините, или поне да си купи екслузивен достъп до тях, коментира TechCrunch. Но дали това е възможно?

Bing не може да купи всички новини. Може да купи няколко определени марки. Ако тази търсачка някак се превърне в единственото място, където хората могат да намерят новини от големите и авторитетни издания, това е една причина да променят предпочитанията си към търсачките. Но може ли да се случи това?

Колко трябва да си плати Bing на новинарските компании, за да намерят те полза за себе си от това да се лишат от всичкия трафик, който Google им осигурява сега, в замяна на формулата “пари плюс малка частица от същия този трафик”?

Дори и Google не може да си позволи да плаща толкова. Самият Мърдок го казва: “ако [Google] трябваше да плаща на всекиго за всичко, което те взимат от вестниците по света, и от всяко списание, няма да им останат никакви печалби”.

Ако наистина иска да открадне от пазарния дял на Google, Bing ще трябва да плати такива несметни суми на новинарските компании, че няма да може да си възвърне инвестицията в обозримо бъдеще.

От друга страна е налице рискът медиите да съсипят приходите си от уеб, защото те зависят от трафика, анализира Ройтерс. Ако трафикът им намалее, защото потребителите на Google не могат да достигнат до това съдържание, рекламодателите няма да имат интерес към тези сайтове повече.

Уеб-самоубийство

В сайтове като тези от медийната империя на Мърдок около 14% от трафика идва от Google, пише Ройтерс. При други медии трафикът, генериран от Google, може да бъде няколко пъти по-голям като дял от общите посещения. Да “отрежеш” тези посетители означава да “отрежеш” аудиторията си, коментира Джеф Джарвис, блогър и автор на книга за Google. Иначе казано, ако News Corp. блокира индексацията от Google, това ще нарани най-вече самата News Corp.

Много хора намират новини в Google. Тя държи огромен дял от пазара на търсене в уеб. Издателите на вестници, чиито сайтове зависят от рекламните продажби, искат колкото се може повече посетители – те имат нужда от Google, казват анализаторите. По-малките от News Corp. издания биха почувствали особено болезнено “отрязването” на Google.

Google осигурява на новинарските организации около 100 000 клика в минута, твърди пък говорителят на компанията Габриел Стикер. “Всеки от тези кликове носи на медиите възможност да показват рекламите си, да печелят лоялни читатели и да продават абонаменти”. Да направят Bing единствената търсачка, която дири из новините, значи да отрежат от посетителите си и да намалят обема приходи, които сайтовете им носят от реклама.

Много е малка вероятността хората да променят навиците си и да се откажат от Google, допълват пазарните наблюдатели. Потребителите са толкова свикнали с тази търсачка, че нейното име даже се превърна в глагол – “да гугълвам” вече е равносилно на “да търся из интернет”.

Дори да се остави настрана въпросът за навика, потребителите не очакват търсачките да са нещо ексклузивно, казват анализторите от Forrester, и допълват: “ако потребителят не може да намери дадено нещо чрез търсенето, то не съществува за него”.

Защо Microsoft да си хвърля парите

Microsoft има интерес да си партнира с големите новинарски сайтове, защото иска да увеличи пазарния дял на търсачката си Bing. Засега тя държи само около една десета от пазара на уеб-търсене.

Някои акционери обаче се вайкат за какво точно Microsoft ще си дава парите и дали няма да се окаже, че то е много повече, отколкото News Corp. и останалите издатели си заслужават.

"Не искам Microsoft да хвърля толкова много пари по News Corp., а и не знам защо News Corp. би си причинила това”, казва Ким Кохи, старши анализатор в инвестиционния фонд Fort Pitt Capital Group, който държи акции на софтуерния гигант.

Картел и регулаторни ограничения

Освен всичко друго договорката на News Corp. и Microsoft може да се натъкне на регулаторни спънки, подсказва Internet News. Антимонополните органи биха могли да възприемат подобен ход като съвместна акция на издателите, провеждана за сметка на другите интернет компании и най-вече за сметка на потребителите.

Друга възможна регулаторна спънка може да се появи, ако антимонополните органи изтълкуват договора като картелно споразумение. И американските, и европейските регулации са безпощадни към “забранени търговски споразумения”. Ако антимонополните органи припознаят в подобна стъпка опит за фиксиране на цени, това ще бъде безкрайно неприятно за издателите.

От друга страна дори антимоноплните органи да не припознаят нередни практики в договора, самите потребители биха могли да се оплачат, че медийните компании им “режат” достъпа до новини. А това ще “взриви” всички възможни комисии за защита на потребителите, за защита правата на човека, за кибер-свободи и т.н.

Само сплашване?

Един от възможните изходи от ситуацията е да се окаже, че News Corp. просто се опитва да подтикне Google да започне да си плаща за новините, които прави достъпни за читателите, смята анализаторът от Outsell Кен Доктор. “Не мисля, че някой има основание да очаква, че Google ще бъде изключена”, допълва той.

Засега News Corp. отказва да коментира случая. Източници, близки до преговорите, подчертават, че всичко описано по-горе са “само идеи, нищо повече”. Повечето щатски издатели също отказват да коментират, пише Internet news.

Малко вероятно е Microsoft да финансира бойкот срещу Google, според трима души, запознати с преговорите на Microsoft с неколцина издатели, съобщава Асошиейтед прес. И тримата обаче са настояли за анонимност пред новинарската агенция.

Тримата информатори на АП са единодушни, че Microsoft е в преговори с широк кръг медийни компании, включително и самата Асошиейтед прес, относно това как търсачката Bing може да представя техни новини, снимки и видео по начин, който да я различава от Google. Дискусиите могат да доведат до някакви споразумения за споделяне на приходите, но е малко вероятно да се стигне до “отязване” на Google, твърдят тримата.  

по темата: „Microsoft и Мърдок искат да “отрежат” Google”

добавете коментар...

  1. gad

    Като го гледам тоя мазняр на снимката и мазните му намерения мога само да му кажа да ме фане за фантофките. Егати лакомията братче. Ми прави си вестниците платени бе пич, кой му дреме?

  2. Квак квак!

    …казал жабока Мърдок и скочил обратно в блатото.
    Майкрософт са още по-големи жабоци, а Гугъл и те са тръгнали по техния път, макар все още да не си личи толкова.
    Нека се избиват взаимно…

Коментар