Рекордно поевтиняване на литиево-йонните батерии

Електрическите коли с батерии вече достигат ценови паритет с ДВГ автомобилите
(снимка: CC0 Public Domain)

Цените на батериите продължават да спадат на фона на по-ниските разходи за метала и увеличения мащаб, но и свивайки маржовете за производителите. През следващото десетилетие се очаква по-нататъшно намаление на цените.

Цените на батериите отбелязаха най-големия си годишен спад от 2017 г. насам, като пакетите литиево-йонни батерии поевтиняха с 20% от 2023 г. до рекордно ниско ниво от $115/kWh, според най-новия анализ на BloombergNEF (BNEF).

Факторите, довели до това намаление, включват свръхкапацитет за производство на клетки, икономии от мащаба, ниски цени на металите и компонентите, възприемане на по-евтините литиево-железно-фосфатни (LFP) батерии и забавяне на растежа на продажбите на електрически превозни средства.

Понастоящем свръхкапацитетът е широко разпространен. В глобален мащаб е налице 3,1 TWh напълно пуснат в експлоатация капацитет за производство на батерийни клетки. Това е повече от 2,5 пъти спрямо годишното търсене на литиево-йонни батерии през 2024 г., според BNEF.

„Спадът на цените на батерийните клетки тази година е по-голям в сравнение с този, наблюдаван при цените на метала за батерии – което показва, че маржовете за производителите на батерии са намалени. По-малките производители са изправени пред особен натиск да намалят цените на клетките, за да се борят за пазарен дял“, каза Евелина Стойку, ръководител на екипа за батерийни технологии на BNEF и водещ автор на доклада.

Цифрите представляват средна стойност за различните географски области и за множество области на приложение, включително различни видове електрически превозни средства, автобуси и стационарни проекти за съхранение.

От гледна точка на регионалните тенденции средните цени на батериите са най-ниски в Китай: $94/kWh. В САЩ и Европа цените са съответно с 31% и 48% по-високи. Това, според анализаторите, е отражение на „относителната незрялост на тези пазари, както и по-високите производствени разходи и по-ниските обеми“.

Междувременно цените на електрическите превозни средства с батерии достигнаха $97/kWh, преминавайки под прага от $100/kWh за първи път в историята. Въпреки че електромобилите са достигнали ценови паритет в Китай, на много други пазари те все още са по-скъпи от сравнимите автомобили с ДВГ. Но все пак се очаква това да се промени през следващите години.

Промишлеността се възползва и от ниските цени на суровините. BNEF очаква цените на металите да се покачат през следващите няколко години, тъй като геополитическото напрежение, тарифите и ниските цени спират новите проекти за добив и рафиниране.

„Нещо, което наблюдаваме, е как новите тарифи за готовите батерийни продукти могат да доведат до изкривяваща динамика на цените и забавяне на търсенето на крайния продукт. Независимо от това по-масовото навлизане на LFP, продължаващата пазарна конкуренция, подобренията в технологията, обработката на материалите и производството ще окажат натиск за намаляване на цените на батериите“, каза Яйой Секине, ръководител на отдела за съхранение на енергия в BNEF.

BNEF очаква цените на пакетите да намалеят с $3/kWh през 2025 г. След това, през следващото десетилетие, можем да очакваме още по-голям спад на цените – на фона на продължаващите инвестиции в научноизследователска и развойна дейност, подобрения на производствения процес и разширяване на капацитета по веригата на доставки.

Освен това анализаторите очакват намесата на пазара на нови технологии „от следващо поколение“, като силициеви и литиево-метални аноди, твърдотелни електролити, нови катодни материали и нови процеси за производство на клетки. Всичко това също ще сваля цените през следващото десетилетие.

Коментар