Бош: Софтуерно дефинираният автомобил става реалност

Автомобилите ще получават нови функции по всяко време, подобно на софтуерните актуализации на смартфоните (снимка: Бош)

Нови технологии превръщат софтуерно дефинирания автомобил в реалност. Именно софтуерът е основата за бъдещето на мобилността, според германския индустриален гигант Бош, който представи последните си достижения в тази област на изложението IAA Mobility 2023 в Мюнхен.

„Бош познава отлично софтуера и го използва, за да оформи бъдещето на мобилността. Нашите технологии ще превърнат софтуерно дефинирания автомобил в реалност и ще му помогнат да излезе на пътя“, заяви д-р Щефан Хартунг, председател на Управителния съвет на Бош.

Компанията очаква продажби от 3 милиарда евро през 2026 г. само от компютрите за подпомагане на водача и инфотейнмънт. През настоящата година продажбите в бизнес сектор “Mobility” ще нараснат с 10% след корекция на ефекта от курсовите разлики, сочи корпоративен доклад. Ръстът се дължи на въздействието на цените, но и на значително увеличение на обема.

“В софтуерно дефинираното бъдеще на мобилността от съществено значение ще бъдат не само хардуерът, но и взаимодействието на софтуер от различни източници“, допълни Хартунг.

Бош се позиционира като софтуерна компания за мобилност, но същевременно развива интензивно и хардуерната си експертиза и от началото на следващата година ще реорганизира бизнес сектор “Mobility”, за да засили колаборацията между отделите. Към момента за Бош работят 38 000 софтуерни инженери само в сферата на мобилността – повече, отколкото във всяка друга компания в автомобилната индустрия, подчертаха от фирмата.

Нова ИТ и електронна архитектура на автомобилите

Софтуерно дефинираните автомобили изискват нова, централизирана ИТ и електронна архитектура. Бош разработва такава архитектура и знае как да контролира взаимодействието между автомобилната електроника и облака.

Компанията предлага хардуерно-агностичен софтуер, работещ на чипове от различни производители. Това позволява разработка на специален междинен софтуер за системите за подпомагане на водача и автоматизираното шофиране, като по този начин софтуерът и хардуерът могат да се разделят.

Автомобилите, проектирани и разработени от перспективата на софтуера, дават на водачите персонализирано дигитално изживяване при шофиране. Новите функции в области като помощ на водача могат да се добавят към автомобила “по въздуха” чрез софтуерни актуализации.

Автомобилите, проектирани от перспективата на софтуера, дават на водачите персонализирано дигитално изживяване при шофиране (снимка: Бош)

„Свикнахме с постоянните актуализации на нашите смарт устройства. Автомобилите също ще получават нови функции по всяко време, независимо от фейслифта или промените в модела. Софтуерът е ключът към по-нататъшното повишаване на комфорта и устойчивостта“, казва д-р Маркус Хайн, член на Управителния съвет на Бош и президент на  бизнес сектор “Mobility”.

Така например, софтуерът поддържа свързаното управление на енергията и топлината в електромобилите, като намалява времето за зареждане на батерията с до 20%, поясни Хайн. Софтуерът не само може да идентифицира произхода и състоянието на батериите, но и улеснява бързия и безопасен демонтаж, като води потребителите през стъпките на процеса.

Ключова иновация в управлението

Въпреки че от една страна, разработките на хардуер и софтуер се разделят, от друга страна, те взаимно се стимулират. Това се вижда особено ясно в модерните системи за защита при произшествие, като новото поколение на ESP.

Ключовата иновация тук е новата концепция за управление: Vehicle Dynamics Control 2.0 – Управление на автомобилната динамика. Софтуерът се намесва не само в спирачната система, но и в електрозадвижването и в електрическата кормилна система. Това означава по-слабо поднасяне и по-къс спирачен път, а оттам и по-голяма безопасност за водачите.

Основното предимство за производителите на автомобили е, че новата система за управление може да се интегрира или в централния автомобилен компютър, или в управляващия блок на ESP и ще бъде достъпна в бъдеще като отделен софтуерен пакет, независим от хардуера. Той ще е част от „Vehicle Motion Managements“ – софтуерно решение, което координира всички аспекти на движението на превозното средство чрез централно управление на спирачките, кормилната система, задвижването и шасито.

По-ефективно производство

Софтуерът на Бош ще промени не само шофирането, но и самото автомобилно производство. Компанията поддържа веригите за доставки на автомобили с помощта на решение за прозрачно и сигурно проследяване чрез записване на позицията и състоянието на транспортните боксове в реално време. Софтуерът Nexeed  за Индустрия 4.0 съдейства за значително намаляване на скрапа в заводите за акумулаторни клетки с 10 до 15%.

Освен това Бош използва изкуствен интелект за откриване на аномалии и грешки в автомобилното производство на ранен етап, като по този начин се намаляват производствените разходи. Компанията вече използва такъв AI софтуер в 50 от заводите си. Във фабриката на Бош в Бурса, Турция, софтуерът вече е спомогнал за намаляване на производствените разходи с почти 10%.

Коментар