Нови технологии превръщат софтуерно дефинирания автомобил в реалност. Именно софтуерът е основата за бъдещето на мобилността, според германския индустриален гигант Бош, който представи последните си достижения в тази област на изложението IAA Mobility 2023 в Мюнхен.
„Бош познава отлично софтуера и го използва, за да оформи бъдещето на мобилността. Нашите технологии ще превърнат софтуерно дефинирания автомобил в реалност и ще му помогнат да излезе на пътя“, заяви д-р Щефан Хартунг, председател на Управителния съвет на Бош.
Компанията очаква продажби от 3 милиарда евро през 2026 г. само от компютрите за подпомагане на водача и инфотейнмънт. През настоящата година продажбите в бизнес сектор “Mobility” ще нараснат с 10% след корекция на ефекта от курсовите разлики, сочи корпоративен доклад. Ръстът се дължи на въздействието на цените, но и на значително увеличение на обема.
“В софтуерно дефинираното бъдеще на мобилността от съществено значение ще бъдат не само хардуерът, но и взаимодействието на софтуер от различни източници“, допълни Хартунг.
Бош се позиционира като софтуерна компания за мобилност, но същевременно развива интензивно и хардуерната си експертиза и от началото на следващата година ще реорганизира бизнес сектор “Mobility”, за да засили колаборацията между отделите. Към момента за Бош работят 38 000 софтуерни инженери само в сферата на мобилността – повече, отколкото във всяка друга компания в автомобилната индустрия, подчертаха от фирмата.
Нова ИТ и електронна архитектура на автомобилите
Софтуерно дефинираните автомобили изискват нова, централизирана ИТ и електронна архитектура. Бош разработва такава архитектура и знае как да контролира взаимодействието между автомобилната електроника и облака.
Компанията предлага хардуерно-агностичен софтуер, работещ на чипове от различни производители. Това позволява разработка на специален междинен софтуер за системите за подпомагане на водача и автоматизираното шофиране, като по този начин софтуерът и хардуерът могат да се разделят.
Автомобилите, проектирани и разработени от перспективата на софтуера, дават на водачите персонализирано дигитално изживяване при шофиране. Новите функции в области като помощ на водача могат да се добавят към автомобила “по въздуха” чрез софтуерни актуализации.
„Свикнахме с постоянните актуализации на нашите смарт устройства. Автомобилите също ще получават нови функции по всяко време, независимо от фейслифта или промените в модела. Софтуерът е ключът към по-нататъшното повишаване на комфорта и устойчивостта“, казва д-р Маркус Хайн, член на Управителния съвет на Бош и президент на бизнес сектор “Mobility”.
Така например, софтуерът поддържа свързаното управление на енергията и топлината в електромобилите, като намалява времето за зареждане на батерията с до 20%, поясни Хайн. Софтуерът не само може да идентифицира произхода и състоянието на батериите, но и улеснява бързия и безопасен демонтаж, като води потребителите през стъпките на процеса.
Ключова иновация в управлението
Въпреки че от една страна, разработките на хардуер и софтуер се разделят, от друга страна, те взаимно се стимулират. Това се вижда особено ясно в модерните системи за защита при произшествие, като новото поколение на ESP.
Ключовата иновация тук е новата концепция за управление: Vehicle Dynamics Control 2.0 – Управление на автомобилната динамика. Софтуерът се намесва не само в спирачната система, но и в електрозадвижването и в електрическата кормилна система. Това означава по-слабо поднасяне и по-къс спирачен път, а оттам и по-голяма безопасност за водачите.
Основното предимство за производителите на автомобили е, че новата система за управление може да се интегрира или в централния автомобилен компютър, или в управляващия блок на ESP и ще бъде достъпна в бъдеще като отделен софтуерен пакет, независим от хардуера. Той ще е част от „Vehicle Motion Managements“ – софтуерно решение, което координира всички аспекти на движението на превозното средство чрез централно управление на спирачките, кормилната система, задвижването и шасито.
По-ефективно производство
Софтуерът на Бош ще промени не само шофирането, но и самото автомобилно производство. Компанията поддържа веригите за доставки на автомобили с помощта на решение за прозрачно и сигурно проследяване чрез записване на позицията и състоянието на транспортните боксове в реално време. Софтуерът Nexeed за Индустрия 4.0 съдейства за значително намаляване на скрапа в заводите за акумулаторни клетки с 10 до 15%.
Освен това Бош използва изкуствен интелект за откриване на аномалии и грешки в автомобилното производство на ранен етап, като по този начин се намаляват производствените разходи. Компанията вече използва такъв AI софтуер в 50 от заводите си. Във фабриката на Бош в Бурса, Турция, софтуерът вече е спомогнал за намаляване на производствените разходи с почти 10%.