Броят на активните марки на пазара на смартфони е намалял почти тройно за няколко години. Анализаторите изброяват редица фактори, които обуславят настъпилите метаморфози.
В пика на индустрията на смартфоните през 2017 г. имаше над 700 активни марки. Конкурирайки се помежду си, производителите съвместно осигуриха общ обем на продажбите от над 1,5 милиарда устройства годишно.
Но след пет години ситуацията се промени значително. Според анализаторите на Counterpoint Research, през 2023 г. на пазара на смартфони са останали малко повече от една трета от предишния брой активни марки – само около 250.
Редица фактори обуславят настъпилите метаморфози. Такива са по-зрялата потребителска база, подобреното качество на устройствата и по-дългите цикли на подмяна, успоредно с разширяване на вторичния пазар за реновирани смартфони.
Икономически проблеми, тесни места във веригите за доставки и технологични преходи (въвеждането на 4G и 5G) също изиграха роля. В допълнение, спадът в броя на активните играчи е улеснен от увеличения обхват и авторитет на няколко водещи марки.
Всичко това затрудни по-малките производители да поддържат рентабилност и да продължат да работят на зрелия пазар на смартфони. Техният скромен мащаб не им позволи да бъдат в крак с лидерите в индустрията, които продължиха да инвестират в научноизследователска и развойна дейност, подобряване и увеличаване на производствения капацитет.
Броят на активните марки е намалял почти изцяло за сметка на местни играчи. Същевременно, броят на големите международни марки остава непроменен – те все още са над 30.
Повечето местни марки работят в региони с фрагментирани пазари, като Азиатско-тихоокеанския, Латинска Америка, Близкия изток и Африка. Тези производители са насочени главно към купувачи, които предпочитат евтини устройства.
Counterpoint отбелязва, че през последните няколко години обемите на продажбите на смартфони от местни марки са намалели рязко. В момента, през 2023 г., почти 90% от тези доставчици имат продажби под 100 хиляди устройства, което показва липса на мащаб и привлекателност на марките.
Някои от тях трябваше да затворят бизнеса си напълно, но редица играчи се пренасочиха към производството на т.нар. функционални телефони или други категории, като носима електроника или IoT устройства.
През първата половина на 2023 г. общият принос на местните марки към глобалните продажби на смартфони е намалял с повече от 80%, в сравнение с нивата от 2017 г. В същото време спадът при големите международни марки е едва 13%. Според оценките на Counterpoint, най-много са паднали продажбите на марки като Lava, Micromax и BLU.
Анализаторите посочват и няколко от най-известните местни марки (наричани още „местни крале”), които са напуснали пазара на смартфони през последните пет години. Списъкът включва индийските доставчици Intex и Karbonn, представителите на Близкия изток и Африка InnJoo и Xtouch, китайските марки Meizu, Meitu, Gionee и Coolpad, Kyocera и NEC от Япония и LG от Южна Корея.
НТС мобилното разделене е купено от Гугъл
Какво стана с HTC ?
Големите риби изяждат малките.
Мейзу не са напуснали пазара, само временно се оттеглиха от глобалния пазар.