Значими промени настъпват в света на информационните и комуникационни технологии, в частност хардуера, движени от новата норма за бизнеса – изкуствения интелект, тенденциите към устойчивост и по-добро потребителско изживяване. Това пролича ясно от анонсите на водещи световни производители на ИКТ продукти по време на АСБИС Академия – тридневно събитие в х-л Кашмир, Велинград, където дистрибуторът АСБИС България отбеляза и своята 25-годишнина.
“Точно преди 25 години издадохме първата фактура – тя беше към Инсист Електроникс”, спомни си Митко Топалов, генерален директор на АСБИС България. Компанията е част от международния дистрибутор ASBIS Enterprises, чийто основател Сергей Костевич казва, че “дистрибуцията на ИКТ продукти е нашето традиционно ДНК”.
Но ИКТ дистрибуцията е едно от няколкото бизнес направления на ASBIS, която вече e $3-милиардна компания. Останалите са ICT&IoT корпоративни решения, роботи, дистрибуция на потребителски продукти, решения за ритейл сектора, trade-in бизнес и рискови инвестиции.
Сега, когато всички говорят за изкуствен интелект, индустрията преосмисля базовия елемент за компютърни изчисления. “Центърът за данни е новият блок за компютинг – това е софтуерно-дефиниран, хардуерно-ускорен DPU (блок за обработка на данни, data processing unit), инфраструктурен процесор”, заяви представителят на Nvidia – Артур Вослаев, като подчерта, че фирменият процесор H100 е “следващият голям скок”.
Центровете за данни вече консумират 2% от произведената енергия в света – или над 200 TWh годишно, а към края на десетилетието делът им ще достигне 5%. Големите езикови модели (LLM) изискват експоненциален растеж на компютърната изчислителна мощ – 200 пъти е увеличението за GPT, който е трансформиращият AI модел. “AI става стандарт за организациите”, категоричен е Вослаев.
Тази промяна обуславя и трансформацията на Nvidia от разработчик на процесори към платформена компания – Nvidia Data Center Platform.
Новото AI натоварване изисква и AI мрежа – отговорът на американската компания е Nvidia Ethernet AI, предефинирана за нуждите на изкуствения интелект Ethernet мрежова платформа 400 Gbps.
Конкурентите Intel и AMD също развиват своите продуктови гами с оглед на новата AI реалност и променената роля на центъра за данни. Представителят на Intel говори за 4-то поколение процесори Intel Xeon Max серия – единствения x86 процесор с HBM памет, както и за нова сериия Intel Data Center GPU Max.
Какво е AI днес и как можем да го подобрим? Създаването на изображения с AI е нещо, което трябва да се подобри – например, ръцете на хората. Трябва да се подобри и начинът на обучение на AI, например на системите за автопилота в автомобилите, коментира Богдан Родожина от AMD.
“Мисията ни е да създадем продукти, които ускоряват следващото поколение компютърни изживявания”, каза той и потвърди мнението на колегата си от Nvidia за трансформацията в света на компютрите, при която все повече изчислителна мощ се насочва към центъра за данни, в резултат на експлозията на изкуствения интелект.
Тенденцията, според Родожина, е данните се обработват и в CPU, и в GPU, което изисква и промяна в мрежовите карти, за да съответстват на новия начин на компютърни изчисления. Върви се към вече споменатите DPU – блокове за обработка на данни, които обединяват всички тези компоненти.
AI платформата на AMD включва чипове с AI и в центъра за данни, и в периферията – това са процесорите EPYC, графичните карти Instinct, процесорите Ryzen. Компанията подготвя следващо поколение процесори със Zen5 архитектура и интегриран AI, които ще се произвеждат по 4-нанометров технологичен процес.
Богдан Родожина разсея опасенията, че изкуственият интелект ще направи хората излишни. В крайна сметка AI ще помогне на хората да станат по-ефективни в това което правят, и ще им освободи време за други дейности, където човешкият опит е незаменим, смята мениджърът.
Устойчивостта, свързана с опазване на околната среда, е друга отчетлива тенденция в ИТ индустрията. Тя е силно застъпена, например, в политиката и продуктите на американския производител Dell. Това е тенденция, която няма да отшуми, сподели Мариела Икономова, регионален мениджър на каналите за разпространение на продуктите на Dell.
Компанията следва принципа на кръговата икономика, като влага рециклирани материали в продуктите си и предлага безопасно и отговорно рециклиране на цялата електронна техника на клиентите, независимо дали е произведена от Dell или от друга фирма. Нещо повече, Dell плаща на клиентите за използвана електроника, която може да бъде възстановена, като извършва и “санитайзване” на информацията на дисковете на самото място при клиента и след това ги взема за рециклиране.
Canyon, един от брандовете на ASBIS с 20-годишна история, също набляга на екологията, наред с още три тенденции – разнообразие, стойност на продукта и “тренди” (минималистичен) дизайн. Компанията за лайфстайл аксесоари обново напълно портфолиото си тази година и навлезе на пазарите в Западна Европа, както и в магазините на големите ритейлъри.
България е в топ 3 на локалните пазари на Canyon, с над 100 000 продадени устройства тази година, заявиха от компанията, като най-продавани са безжичните Bluetooth слушалки, хедсети и говорители, както и смарт часовниците. За първото тримесечие на следващата година Canyon подготвя голяма изненада – компанията е разработила уникален продукт с патентован дизайн, който комбинира Bluetooth колонка и портативно зарядно.
Създаването на собствени брандове е стратегия, която ASBIS прилага систематично. Наред с добре известните у нас Canyon и Prestigio, дистрибуторът позиционира още два бранда: Lorgar за гейминг продукти и AENO, който е фокусиран върху еко-смарт устройствата за дома – иновативни нагреватели, роботизирани прахосмукачки, робот за приготвяне на храна и други устройства, управлявани от смарт приложение.
Междувременно, АСБИС България обяви партньорство със Samsung в сферата на дисплеите. Идеята е, че всичко, което сега се принтира за маркетингови цели, може да бъде заменено с професионален екран, който има редица предимства, включително възможност да показва видео.
Когато става все по-трудно да се ангажира вниманието на аудиторията и потребителите, т.нар. смарт-signage, или смарт табели, показват посланието чрез видео. Тези екрани поддържат ярко изображение и на светло, когато са разположени навън, и освен това са устойчиви на вандализъм.
Борислав Манов от Samsung акцентира и на първия смарт монитор с вграден компютър и инсталиран Office 365, който може да работи напълно самостоятелно, с достъп до смарт ТВ приложения. Новост са също Flip дисплеите, подходящи за обучения, които записват всичко, показвано на екрана, и накрая го изпращат на участниците като PDF файл. Компанията подчерта, че всички нейни устройства се свързват безжично с дисплеите.
Когато размерът има значение, вниманието привличат т.нар. видеостени на Samsung. Те се изграждат от 55-инчови LCD дисплеи с много тънка рамка. На практика няма ограничение за конфигурацията на видеостената, която желаят да имат клиентите, подчерта Манов.