Бавното зареждане и липсата на плътна инфраструктура от зарядни станции се считат за основни пречки пред масовото разпространение на електрическите превозни средства. Япония, като изявен иноватор в технологиите, тества ново решение на тези проблеми.
В района на Киба близо до Токио започна двугодишен експеримент за безжично зареждане на електрически превозни средства на пътя, по-точно на светофарите. Бобините за предаване на енергия към захранващата система на електромобилите се намират само пред светофарите – там колите винаги забавят скоростта или спират. Бавното шофиране ще бъде достатъчно за презареждане на електрическата кола за допълнителен километър или повече.
Проблемът с увеличаване на пробега на електрическите превозни средства остава най-остър за новия вид транспорт. Мрежата от станции за зареждане не е развита, батериите нямат достатъчно голям капацитет, сравним с газовите резервоари, а теглото на цялата акумулаторна система оставя много по-голямо от желаното.
Безжичното зареждане на батериите, докато електромобилът се движи по специално оборудван маршрут, може да намали тежестта на описаните проблеми. Но разходите за оборудване на обществените пътища с кабели, бобини и системи за управление са много високи – до няколко милиона щатски долара за всеки километър.
Сега група японски компании и образователни институции са замислили проект, в който електрическите превозни средства се зареждат в зоните за спиране пред светофара. Твърди се, че 10 секунди престой в такава зона ще позволи зареждане на батериите на електромобила поне за един допълнителен километър от маршрута.
Тестването на системата ще продължи до март 2025 г. и на базата на този опит учените ще оценят оперативната надеждност и ефективност на решението. Предвижда се експериментът да бъде разширен в обхвата на цялата страна до 2030 г.