Възходът на евтините китайски електрически превозни средства засили натиска върху производителите на автомобили. Много от тях се обърнаха към своите доставчици – от производителите на материали за батерии до производителите на чипове – в търсене на начини да намалят разходите и да разработят достъпни електромобили по-бързо от предварително планираното.
„Автомобилните производители сега се насочват към достъпни превозни средства, знаейки, че трябва да го сторят – или ще загубят от китайските производители“, казва Анди Палмър, председател на британския стартъп Brill Power, който разработва хардуер и софтуер за подобряване на производителността на системата за управление на батерията на електромобила. Палмър, бивш главен изпълнителен директор на Aston Martin, смята, че подобна система може да увеличи пробега на е-кола с до 60%, следователно може да направи възможно използването на по-малки батерии. А това е важно, защото батерията е най-скъпият компонент на ЕПС.
Спешна задача за намаляване на разходите
Страховете от забавяне на търсенето поради високата цена на електромобилите увеличава спешността на задачата за намаляване на разходите. Тази спешност може да се види навсякъде. Renault заяви миналия месец, че планира 40% намаление на разходите за своите електромобили, за да достигне ценови паритет с моделите, работещи с горива. Stellantis изгражда европейски завод съвместно с китайската CATL за производство на по-евтини LFP батерии, за да може да предложи ниска цена на електромобилите си. Volkswagen и Tesla ) разработват електромобили, които да могат да се продават на цена от 25 000 евро.
„Намаляването на разходите сега е по-важно от всичко друго“ – това е „рефрен“, с който започва всяка среща на клиенти с европейски автомобилни производители, смята и Винсент Плувинейдж, главен изпълнителен директор на американската OneD Battery Sciences. Тя добавя силициеви нанопроводници към графитения аноден материал за батериите, вграждани в електромобилите, за да увеличи пробега и да намали времето за зареждане. Това би трябвало да спестява близо 50% от цената в сравнение с използването само на графит за 100 киловатчаса батерия за електромобил. Следователно технологията може да намали теглото на батерията за ЕПС с 20% за същия пробег.
General Motors е инвеститор и клиент на OneD. Технологията заимства производствен процес, използван в производството на слънчеви панели. Така е, защото производителите на автомобили „не харесват сложни, скъпи нови процеси“, казва Плувинейдж.
Немската Veekim разработи двигател за електромобили с магнити, използвайки форма на ферит или железен прах, вместо редкоземни метали. Пет автомобилни производителя вече тестват проекта за по-достъпни двигатели за ЕПС.
Утвърдените производители на автомобили искат да намалят употребата на редкоземни елементи, тъй като Китай доминира в добива и обработката им. Главният изпълнителен директор на Veekim Питър Зигъл казва, че използването на по-евтини феритни материали и евтини процеси – включително 3D отпечатването на медно окабеляване – може да намали цената на мотор за електромобил с 20%.
Не само компаниите за електромобили търсят намаляване на разходите. Производителят на чипове NXP работи с производителите на автомобили, за да намали броя на електронните контролни единици – или мини-компютри – в електромобилите, които могат да наброяват между 200 и 300, казва Алън МакОслин, директор по управление на електрификацията на превозни средства в компанията. Siemens пък разработи софтуерна симулация от типа „цифрови близнаци“, за да намали наполовина скъпото време за разработка на електромобил.
На хоризонта – по-достъпни електромобили
Като цяло европейските производители на автомобили реагират на настъплението на по-евтините електромобили от Китай, чиито производители планират още по-евтини модели. Но и американските автомобилни производители, донякъде защитени от китайския внос на електромобили чрез новите местни закони, също търсят начин да предлагат по-достъпни електромобили.
GM заяви, че спестява милиарди отчасти чрез разработването на по-евтин пакет батерии с LFP модули за своя обновен Bolt EV, който ще бъде пуснат на пазара през 2025 г., две години по-рано от планираното. Ford заяви, че ще намали разходите – отчасти чрез 50% увеличение на „вътрешния източник“ на компоненти и части като батерии и инвертори.
Производителите на висок клас автомобили също се стремят по-ниски разходи за електромобилите. Така например базираната в Мичиган Our Next Energy (ONE) разработва пакет батерии „Ares“ с по-евтина LFP технология, която трябва да даде на производителите на автомобили същия електрически пробег на половин цена.
По-ниски разходи вместо по-дълъг пробег
Наред с това авто-производителите са в търсене на доставчици, способни да предложат по-евтини части, които също намаляват производствените разходи. Калифорнийската компания CelLink например разработва материал, който да замени изолациите в кабелните снопове – трудоемки за изработване и инсталиране. Освен това системата може да бъде инсталирана от роботи.
Показателно е, че за своята технология фирмата привлече 250 милиона долара от инвеститори и грант от правителството на САЩ в размер на 362 милиона долара за своята фабрика в Тексас. От откриването на този завод, казва главният изпълнителен директор Кевин Коукли, фирмата е получила „някаква форма на поръчка за покупка от почти всеки голям автомобилен производител, който е минал там.“
Израелският стартъп Addionics разработва порести, триизмерни медни и алуминиеви електродни материали за батерии, които използват много по-малко материал – включително 60% по-малко мед. Тези електроди осигуряват по-бързо зареждане и увеличават пробега на електромобила с 30%, каза главният изпълнителен директор Мошиел Битън.
„Това, което чуваме днес от производителите на автомобили, е: „Нямаме нужда от по-дълъг пробег. Искаме по-ниски разходи“, каза Битън.
Не, но знаем етимологията на рубладжия
Мошиел…
Моше…
Знаете ли етимологията на българската дума мошеник?