Генеративният AI – кои са водещите играчи и платформи

Nvidia и OpenAI са безспорни лидери на пазара на генеративни AI, но хиляди други искат да захапят дял от бързоразвиващия се нов технологичен сегмент (снимка: CC0 Public Domain)

Пазарът на генеративни AI ще достигне обем от 6,2 милиарда долара през 2023 година и ще продължи да нараства. Към 2030-а AI моделите и платформите ще съставляват близо 5% от глобалните разходи за софтуер, поради огромния потенциал за генериране на добавена стойност.

Има три взаимосвързани пазара за технологии за генеративни AI. Тези три сегмента са GPU за центровете за данни за AI приложения, основополагащите модели и платформи за AI и генеративните AI услуги. Всяка от трите ниши ще се радва на динамичен растеж през идните няколко години, прогнозира IoT Analytics, доставчик на пазарни анализи и стратегическо бизнес разузнаване за Интернет на нещата (IoT), AI, облачни системи и „Индустрия 4.0“ в своя най-нов анализ за пазара на генеративни AI от 2023 до 2030 година.

Може да се каже, че само за една година пазарът на генеративни AI премина от почти нулева стойност до състоянието на най-горещ пазар в ИТ сферата, отчита IoT Analytics. След излизането на ChatGPT в края на 2022 г. OpenAI изпита впечатляващ едногодишен „удар“ от нула до 1 милиард долара. Подобен динамичен растеж отбеляза и чип-производителят NVIDIA, който успя да увеличи продажбите си на GPU за изкуствен разум от 3,6 милиарда долара през Q4 2022 до очакваните 16 милиарда долара през Q4 2023 г. Когато става въпрос за компании за генеративни AI, тези две компании рязко се открояват, според IoT Analytics.

Това обаче не включва пазара на индивидуални генеративни AI решения. Екипът на анализаторската фирма смята, че генеративният AI ще стане стандартен в повечето видове софтуер в близко бъдеще.

GPU за генеративни AI

Пазарът на графични процесори за данни се отнася до специализираните графични процесори, предназначени да се справят с мащабните изчислителни задачи в съвременните центрове за данни, които са гръбнакът на генеративния AI. Този пазар е достигнал 49 милиарда долара през 2023 г. – процъфтяващо увеличение спрямо 2022 г. (+182%), най-вече в полза на една конкретна компания: Nvidia. Тя притежава 92% от пазара. През 2023 г. тримесечните приходи на компанията са скочили с 272%, от 4,3 милиарда долара през Q1 до очакваните 16 милиарда долара през Q4.

Nvidia A100 Tensor Core GPU е фактически стандарт за GPU на центрове за данни. Въпреки това, както се посочва в доклада, хардуерът не е единственият диференциатор за Nvidia. Някои считат екосистемата от разработчици CUDA за най-големия „актив“ на Nvidia и често това се посочва като ключова причина, поради която производителят няма изгледи да загуби доминиращата си позиция скоро.

Въпреки че пазарът на GPU за центрове за данни се радва на „стръмно“ увеличение на цените и същевременно претърпя тежки ограничения на предлагането, понастоящем няма причина да се смята, че търсенето ще намалее през следващите две години. По петите на Nvidia са AMD и Intel. Очаква се в играта да се намеси и новостартиращият чип-производител Cerebras, който наскоро се похвали, че е изградил първия от девет сво суперкомпютъра за AI в опит да предостави алтернативи на системите, използващи технологии на Nvidia.

Генеративни AI модели и платформи

Пазарът на основополагащи модели и платформи за AI включва две свързани области. Основополагащите модели са мащабни, предварително обучени модели, които могат да бъдат адаптирани за различни задачи, без да се налага обучение „от нулата“. Такива са обработката на естествен език, разпознаването на изображения и алгоритми за вземане на решения. Генеративните AI платформи от своя страна се отнасят до софтуера, който дава възможност за управление на генеративни дейности, свързани с AI извън основополагащите модели.

Това е сегментът, който „избухна“ с публичното пускане на ChatGPT в края на 2022 г., достигайки 3 милиарда долара през 2023 г. Това е значителен ръст спрямо 2022 г. Анализът на IoT Analytics предвижда силен растеж на пазара през следващите години, тъй като предприятията инвестират милиарди и отчитат реална стойност от реализацията на генеративни AI и непрекъснатите им подобрения.

Не е изненадващо, че в момента сегментът се води от OpenAI, като няколко добре известни технологични компании се опитват да наваксат.

Със старта и последващия успех на Chatgpt, OpenAI води на пазара за основополагащи модели и доставчици на платформи с дял от 39%. Компанията много бързо извървя впечатляващ път на успехи, пускайки GPT-3.5 до GPT-4 и GPT-4 Turbo, показвайки продължаващото бързо развитие на модела.

По петите й вървят Microsoft, основен акционер в OpenAI, AWS и Google. Платформата на Microsoft Azure AI предлага Azure OpenAI, която използва големия езиков модел на OpenAI, но надхвърля предлагането на интелигентния чатбот, като обещава по-голяма сигурност на данните и персонализирани AI приложения. През ноември 2023 г. Microsoft отчете над 20 000 активни плащащи клиенти за своята платформа Azure AI, добавяйки, че 85% от компаниите Fortune 100 вече я използват.

AWS има 8% дял от този пазар. Сега тя претендира за третото място на пазара, тъй като компанията е лидер при публичните облачни услуги и бързо развълнува съществуващата си клиентска база с диференцирания си подход към генеративния AI. За разлика от Google и Microsoft, AWS Bedrock се фокусира върху предоставянето на платформена услуга, която дава на потребителите достъп до редица общи и специфични основополагащи модели от различни доставчици.

През 2022 г. повечето експерти сочеха Google като една технологична компания начело на AI революцията. Много експерти, интервюирани от IoT Analytics, непрекъснато хвалеха Google за неговите AI и съответните продукти и иновации на данни. През 2023 г. картината е различна и Google се бори да защитава позицията си на лидер на AI. Vertex AI е AI платформата на Google Cloud, фокусиран върху машинното самообучение и интегрирана с други облачни услуги. В началото на декември 2023 г. Google пусна визуализация на новия си мултимодален флагмански модел Gemini.

Услуги за генеративни AI

Пазарът на генеративни услуги за AI представлява специализиран сегмент, посветен на консултантски дейности, интеграция и поддръжка за внедряване за организации, които имат за цел да интегрират генеративните AI. Тъй като генеративният AI израсна като една от най-горещите дискусионни теми сред топ-мениджмънта, компаниите за услуги усещат голямата възможност да помогнат на компаниите да формулират своите генеративни стратегии за ИИ, съветвайки ги за техническата архитектура и помагайки им да прилагат и изграждат индивидуални решения.

Поради новостта на генеративния ИИ организациите често нямат нужните умения и опит, а единственият вариант е да търсят фирми за професионални услуги, които имат или са в процес на изграждане на необходимия опит.

Смята се, че Accenture има най -големия пазарен дял при AI услугите с дял от 6%. Компанията обяви през юни 2023 г., че инвестира 3 милиарда долара в развитието на AI практики, за да удвои своя екип от AI специалисти и да развие нови възможности. Освен това Accenture разкри в анонса си за печалбите през Q4 2023, че приходите му от генеративни AI проекти са нараснали до 300 милиона долара за 2023 г.

Технологичната корпорация IBM се сочи като второ най-голямо име в областта, съставлявайки 2% от този пазар. За да се възползва от възможностите, които генеративният ИИ носи, компанията обяви, че е създала „Център за върхови постижения за генеративен AI“, който към май 2023 г. вече има над 1000 консултанти, специализирани в генеративен AI.

Френската компания за ИТ услуги Capgemini също има 2% дял на този пазар, предлагайки консултантски услуги, предназначени да помогнат на клиентите да внедрят ключови технологии като облака и AI. През юли 2023 г. Capgemini обяви старта на портфолио от генеративни AI услуги.

Всичко това означава, че останалите 86% от пазара се превръщат в извор на специализирани доставчици на генеративни услуги за AI и по-големи компании за консултации и системна интеграция, всяка от които се стреми да отхапе дял от бързо развиващия се сегмент.

Като пример, през април 2023 г. британската компания за професионални услуги PWC обяви планове да инвестира 1 милиард долара, за да разшири не само своите AI предложения, но и да трансформира самата си работа, като използва генеративен AI. Малко след това голямата консултантска фирма McKinsey & Company обяви, че си партнира с AI Startup Cohere, за да предостави персонализирани AI решения на своите корпоративни клиенти.

Коментар