След пандемията: някои ИТ услуги са в немилост пред инвеститорите

Мнозина напуснаха платформата Zoom, намалявайки растежа и рентабилността ѝ
(снимка: CC0 Public Domain)

Популярната услуга за видеоконференции Zoom и други компании, които избуяха по време на пандемията, бързо изпадат в немилост пред инвеститорите, сочат пазарните анализи.

Zoom Video Communications вече няма да бъде част от индекса Nasdaq 100. Акциите на компанията изостанаха от всички основни фондови индекси през 2023 г., като се повишиха само с 5,7%. Фундаменталните показатели на Zoom отслабнаха и анализаторите от Уолстрийт понижиха очакванията си за растеж.

Акциите на компаниите Peloton Interactive и Teladoc Health също паднаха – съответно с 23% и 13%, докато DocuSign търси купувач след значително забавяне на растежа, отбелязва Блумбърг.

Ценните книжа на разработчика на софтуер за видеоконференции Zoom скочиха с близо 400% през 2020 г., тъй като инвеститорите се втурнаха към компании, готови да се възползват от пандемичните ограничения. Но сега растежът рязко спадна, защото работниците се връщат в офисите и конкуренцията се засилва.

Ръстът на продажбите на Zoom е едноцифрен за повече от година, далеч от трицифрените тримесечни числа, които компанията отчете по време на пандемията. Стратезите на Уолстрийт са загубили интерес към Zoom – около 70% от анализаторите, проследявани от Блумбърг, препоръчват „задържане” на акциите, в сравнение с 41% през юни 2020 г.

Очаква се растежът на приходите на Zoom да остане слаб през следващите няколко фискални години. Не само че излезе от прожекторите на фондовия пазар – Zoom  вече не е част от културния дух на времето. Бизнес-ориентираните офис приложения се превърнаха в критична инфраструктура през 2020 г., тъй като всеки от бизнеса до образователните институции трябваше да започне да работи дистанционно. Днес мнозина са напуснали платформата, намалявайки растежа и рентабилността ѝ.

За да подобри ситуацията, Zoom предлага разширен набор от бизнес приложения, като софтуер за контактен център и постоянен чат, подобно на Slack на Salesforce. Zoom Phone, един от най-добрите продукти на компанията с добавена стойност, се сдоби с нови 7 милиона платени потребители през тримесечието. Тези предложения обаче досега не са успели значително да обърнат стагниращия растеж на доходите.

Zoom също се стреми да разшири обхвата си чрез придобиване на утвърдени бизнеси. По-специално, компанията проведе разговори за възможно подновяване на придобиването на производителя на софтуер Five9, след като първоначалното многомилиардно споразумение се провали през 2021 г.

Но не всички компании, които нараснаха значително по време на пандемията, пострадаха след края ѝ. Акциите на компаниите за видео стрийминг Roku и Netflix се повишиха съответно със 136% и 60%. А услугата за доставка на храна DoorDash наскоро се присъедини към Nasdaq 100 след скок от 108%.

Коментар