За мнозина истинският „зелен”, въглеродно-неутрален и екологичен транспорт е водородният. Гласовете в негова подкрепа се засилват на фона на прехода към електрически превозни средства и съпътстващите ги проблеми и съмнения в тяхната екологичност, предвид, че се нуждаят от ток за зареждане и замърсяващи елементи като батериите. Но изглежда водородната алтернатива все още не се вижда на хоризонта.
Докато в сегмента на пътническия транспорт векторът на развитие повече или по-малко се е консолидирал около идеята за преминаване към акумулаторни електрически превозни средства (въпреки че Toyota се опитва да устои на тенденцията), то в сектора на товарния транспорт все още няма консенсус сред участниците на пазара, а някои от тях залагат на водородното гориво.
Но германският производител на камиони MAN твърди, че е нереалистично търговските превозни средства да бъдат преобразувани на водородни в обозримо бъдеще. Представители на компанията смятат, че индустрията просто няма да може да набави водород в достатъчни количества през следващите години.
В интервю за испанското издание Expansión главният изпълнителен директор на MAN Александър Власкамп обясни, че сега проблемът е не само недостигът на водородно гориво, произведено само от възобновяеми енергийни източници и без да замърсява околната среда. Проблеми са също така високата му цена и липсата на инфраструктура за съхранение и транспортиране на водород, който трябва да се поставя в съдове под високо налягане.
„Едно е да притежаваш технологията, но съвсем друго е да гарантираш нейната жизнеспособност. В момента зеленият водород не е достъпен за транспортната индустрия и няма смисъл да се преминава от дизелово гориво към водород, ако източникът на енергия не е екологичен”, казва шефът на MAN, цитиран от Electrek.
Под „зелен” водород обикновено се разбира газ, произведен чрез използване изключително на възобновяеми енергийни източници. Сега, както обяснява шефът на MAN, цената на килограм водород на пазара варира от 13 до 14 евро, като в същото време е с „неекологичен” произход.
Докато индустрията се научи да произвежда „зелен” водород в значителни обеми, нейната продукция ще бъде насочена предимно към металургията, производството на цимент и пластмаса. Само това, което остане, ще отива в транспорта, смята Власкамп.
В същото време MAN не спира да инвестира в експерименти с водородно гориво, дори само за да потвърди уместността на собствената си технология Компанията може да започне да използва водород през 2035 г., но само ако има развита инфраструктура, достатъчно количество зелен водород и разумни цени за него.
Междувременно MAN разработва камиони, захранвани с батерии, които могат да изминават 600 до 800 км на ден без презареждане. В ход е разработването и на подобрени тягови батерии, които ще увеличат този пробег до над 1000 км на ден.