Притесненията, че изкуственият разум ще отнеме работните места на хората, като че ли „увиснаха“ най-напред върху професии като тази на счетоводителя – изпълнена с времеемки, „досадни“ дейности. Но последните тенденции сочат, че намесата на AI няма да остави без работа хората от тази сфера. Вместо това може да направи труда им по-стойностен, по-ценен и по-скъп. Счетоводни и одиторски компании вече търсят начини да обучат екипите си за боравене с AI, издигайки професията на ново ниво.
Оуен Хюит е стажант-счетоводител във фирма от Англия. Обучението му трае две години, като сега му предстоят още изпити. Необичайното за него и колегите му е, че те ще бъдат първото поколение счетоводители, които ще използват изкуствен интелект (AI) още от началото на кариерата си.
Оуен се надява, че изкуственият интелект ще поеме някои от по-досадните части от работата. „AI може да премахне тежестта на по-времеемките задачи, като анализ на финансови данни“, казва Хюит. Това оставя хората да се съсредоточат върху по-субективни – и по-интересни – решения, като например дали бизнесът е жизнеспособен или кога да бъдат изплатени дълговете.
„Въпреки че AI може да се учи от данни и да прави прогнози, той все още не може да замени човешката преценка, необходима за претегляне на различни променливи и вземане на информирано решение“, казва той.
AI вместо „чираци“
И така, AI все повече се използва за рутинни и времеемки задачи като обобщаване на документи, създаване на съдържание, изготвяне на документация, разширено търсене, анализи и управление на прозрения и знания – често работа, извършвана от по-младшите счетоводни служители, „чираците“ в професията.
„Когато погледнете някои от задачите, които одиторите изпълняват – някои от скучните, обикновени задачи около прехвърлянето на данни и манипулирането им във формат, в който след това всъщност можете да ги използвате – това е мястото, където изкуственият интелект може да играе наистина голяма роля“, казва Матю Кембъл, главен технологичен директор по одитите в британския клон на KPMG.
Според проучване на голямата компания, четирима от 10 старши специалисти по одит очакват, че повишената ефективност, която AI може да донесе, ще доведе до намаляване на размера на одиторските екипи.
И без друго вече много задачи за ръчен одит и отчитане са възложени на външни подизпълнители, най-вече в страни с по-евтина работна ръка, където хората изпълняват значителна част от задачите за финансови отчети в края на всеки месец. Това, казва Алекс Кинг – основател и счетоводител във финансовата платформа Generation Money – означава, че младшите счетоводители, работещи в сферата на одита, ще трябва да се съсредоточат повече върху уменията за работа с клиенти.
„Като цяло естеството на ролята на младши счетоводител вероятно ще се промени повече към управление на системите – надзор върху софтуер и бази данни, захранвани с изкуствен интелект – и управление на взаимоотношенията, доста по-далеч от традиционните дейности като работа с счетоводни книги“, казва той.
В резултат на това и програмите за обучение се променят. „Ние все още набираме млади кадри… Мисля, че това, което ще се промени с времето, са уменията на някои от тези хора“, казва Кембъл. „Инвестирахме в преминаването на редица наши одитори през магистърска степен по приложна наука за данни, така че те да могат да съчетаят тези знания за одит и счетоводство със своите знания и умения в науката за данните, за да комбинират най-доброто от тези умения“.
По-малко грешки
През последните години счетоводната индустрия претърпя известни провали. Например, през март KPMG беше глобена с £1,5 милиона за пропуски в одита си през 2019 г. на рекламната агенция M&C Saatchi. Това не е изолиран случай. Миналото лято доклад на Съвета за надзор на счетоводството на публичните компании в САЩ установи, че четири от 10 одита, извършени от глобални счетоводни фирми, имат значителни пропуски.
На местно ниво счетоводните регулатори все по-често установяват неточности и пропуски в одитите. Нерядко това води до разследвания и глоби. От тях страдат и самите одиторски фирми, и техните клиенти. В резултат на събитията сега одиторските фирми са обект на особено внимание. За да „затегнат“ своите процедури, много от тях се обръщат към изкуствения интелект.
„Тъй като генеративният AI играе по-важна роля в приноса към първите работни документи, ролята на човешкия одитор може да бъде издигната на ново ниво, за да се съсредоточи върху областите на преценка и справянето с предизвикателства“, казва Марк Бена, ръководител на дигитален одит в английската дивизия на PwC. „Способността да анализираме данни в много по-голям мащаб означава и, че можем да извършваме по-добри оценки и анализ на риска“.
Откриване на аномалии
AI е особено добър в откриването на аномалии в огромни количества данни. Това го прави полезен при изследване на процеси, които могат да възлизат на милиарди транзакции. Например, AI може да се приложи за анализ на високорискови транзакции, за да търси такива аномалии като публикуване на необичайни суми, или пък публикации, направени от някой необичаен автор или такива, направени в необичайно време – да речем през уикенда.
„Стигаме до момент, в който това наистина е одит, базиран на задълбочен анализ на данни, при което ние идентифицираме рисковете в популация от данни и използваме AI, за да съсредоточим своите одитни умения върху най-сложните, високорисковите области, които е най-вероятно да станат обект на разследване,“ казва Кембъл.
Самите финансови специалисти все по-често са съгласни, че AI помага за намаляване на времето за изпълнение на рутинни, повторяеми задачи. Преобладаващата част потвърждават, че биха били по-склонни да останат в компания с въведени инициативи за AI.
„Те могат да се справят с някои от трудоемките и времеемки дейности задачи, за да съсредоточат уменията си там, където те носят действително висока стойност – в извършването на анализа, резултатите и интерпретацията“, казва Кембъл.