Електромобилите удрят пешеходци 3 пъти по-често

Електрическите автомобили представляват по-голям риск за пешеходците, защото се чуват по-слабо от бензиновите или дизеловите коли (снимка: CC0 Public Domain)

Ново проучване установи, че електрическите и хибридните превозни средства удрят пешеходци три пъти по-често отколкото конвенционалните автомобили с двигатели с вътрешно горене. До този извод стига анализ на пътните произшествия в Обединеното кралство.

Проучването на Лондонското училище по хигиена и тропическа медицина е проведено в сътрудничество с Калифорнийския университет. Оказва се, че че извън града електромобилите е почти толкова вероятно да блъснат пешеходци, колкото ДВГ колите, но в града подобна вероятност е три пъти по-висока. 

Изследването се основава на данни, събрани от 36 милиарда километра, изминат от електрически превозни средства с батерии (BEV) и хибриди (HEV), и повече от 3 трилиона километра, изминати от бензинови и дизелови превозни средства, уточнява Гардиън в скорошна публикация за проучването.

„Електрическите автомобили представляват риск за пешеходците, защото се чуват по-слабо от бензиновите или дизеловите автомобили”, казва водещият автор на изследването Фил Едуардс, професор по епидемиология и статистика в Лондонското училище по хигиена и тропическа медицина.

Вероятно има няколко фактора, които влияят на това, но все пак е доста изненадващо да се види такава голяма разлика в броя на ударите между двете групи превозни средства. В градските райони вероятността от удари на пешеходци е три пъти по-голяма при електромобилите.

Едуардс настоява правителствата да намалят тези рискове, ако искат постепенно да спрат продажбата на бензинови и дизелови автомобили. По-старите автомобили са шумни и пешеходците са се научили да се движат по пътищата, като слушат трафика, докато електрическите превозни средства са много по-тихи и това е проблем за безопасността.

„Шофьорите на тези превозни средства трябва да бъдат особено внимателни! Ако националните органи гарантират, че всички електромобили са оборудвани със системи (за шум) и преоборудват и по-старите електрически превозни средства, това би било добро начало”, смята Едуардс.

Когато липсва шум от двигателя, това може да бъде много проблематично за хората в натоварените градски райони. Проблемът може да е по-сериозен за хора с лоша зрителна острота или за деца, които изпитват трудности при преценката на скоростта и разстоянието на превозните средства, допълва ученият.

„Ако правителството планира да насърчи преминаването към електрически превозни средства, това ще създаде известен риск за пешеходците, ако не се погрижим [за безопасността]”, предупреждава Никола Кристи, професор по транспортна безопасност в Калифорнийския университет.

Няма ясно правило, което да обяснява защо електромобилите причиняват повече инциденти с пешеходци, но по пътя на логиката изследователите вероятно могат да разберат какво се случва, коментира Гардиън. От една страна, особено в Обединеното кралство, електромобилите и хибридите са значително по-разпространени в градските центрове, където има много пешеходци. От друга страна, тези коли все повече се купуват от по-млади и по-малко опитни шофьори. 

Друг важен фактор е, че автомобилите, които работят на батерии, са много по-тихи от тези на бензин или дизел. Това се случва дори ако производителите инсталират предупредителни системи на автомобилите си, които създават шум при ниски скорости. Но често тези изкуствени звуци затрудняват определянето на скоростта и разстоянието на ухо.

Проучването се фокусира върху данните за пътнотранспортните произшествия в Обединеното кралство от 2013 до 2017 г. Анализът включва 916 000 жертви на автомобилни катастрофи, от които около 13% са пешеходци. Около една четвърт от смъртните случаи на пешеходци са в резултат на удар от електрическо превозно средство. 

Като се има предвид, че общото разстояние, изминато от двигателите с вътрешно горене, е значително по-голямо от това на електрическите превозни средства, една четвърт от всички инциденти е гигантска цифра за електрическите превозни средства.

Коментари по темата: „Електромобилите удрят пешеходци 3 пъти по-често”

добавете коментар...

  1. ъъъхъ

    Според мен основната причина за повечето ударени пешеходци е, че масово електричките се управляват от полу-интелигенти, които са твърдо убедени в своето превъзходство над останалите, включително, че са едва ли не безпогрешни шофьори.

    Електродвигателите винаги са били безобразно ефективни, гонещи 99+% КПД.

    Кьонигсег направиха 30кг двигател с 335 конски сили и 600 Nm въртящ момент!

    Батериите, обаче, са една напълно различна история.

    Няма да влизам в дълбоки спорове относно това, колко несравнимо по-замърсяващо е производството на батерии, просто защото знам, че никого няма да убедя в нищо.

    В момента пропагандата за зелената сделка е изключително много и внимателно подготвена; изисква се високо ниво на интелект, за да може човек да прозре, каква брутална измама е.

    Да, и мен ме кефи, как ускоряват електричките.

    Ако бяхме само на електромобили, въздухът в големите градове щеше да е чист, щеше да намали значително заболяванията от рак на белите дробове, а и цялостното болестотворното влияние на мръсния въздух отдавна е неоспорим, научно доказан факт.

    Уви, пътят не е точно този.

    Но, не ви изнася правилният път – градски транспорт с тролеи, трамваи, метро – без превозни средства на ДВГ, но и без превозни средства на батерии.

    Също, повече хора на велосипеди, като там дори електрически бихме могли да си позволим, защото батериите са нищожно малки.

    Но, гъзарията си е гъзария – по-добре да си изгориш в Теслата, отколкото да ходиш пеша.

  2. Ммм

    Електричните са си супер, но са Тихи и много бързо ускоряват, изобщо не са лъжи това, аз тичам в Лондон най често ноще след 2ам заради чистият въздух, и то по средата на пътя поради наклонените тротоари които ми кривят стъпалата, та имам опит, опас и са си електричките и за града трябва да имат ограничения на ускоряването и да им усилят звука да се чуват, и проблема е решен, това са си софтуер настройки и не е трудно.
    Много е кефят тия електрически коли, маняшки са, чисти и бързи, а е технологиите занъсняха с тия електрички, трябваше много години по рано.
    Дизеловите са най гадни, ужасно мръсни, бензина и те ама не може да се диша от газовете им, така че електрическиските са. най добрите и чистите, и като всяка една нова технология си имат някакви проблеми които са лесни за решаване.
    Англетата идиоти са за петролно ложи та затова електричните че и електрическите скутери, тротонетки са им все криви, а е Шибани идиоти са не мога да ги понасям тия лицемери

  3. ЕВК

    Това са поредните лъжи и глупости на петролното лоби. Само обясняват колко вредно е производството на батериите а не споменават, колко по вредно е производството на фосилните горива, да не говорим за добива им. Освен това електромобилите изминават 300 км с разход от 5лв и повлияват положително на градската среда за разлика от колите с двг, които са много скъпи за поддръжка и много чупливи. Време е хората сами да определят плюсовете и минусите, със сигурност електромобилите ще са по евтини и надеждни в бъдеще, в което алчните петролонаркомани бъдат изместени.

Коментар