Един от най-големите производители на акумулаторни технологии в света успешно тества полет с 4-тонен граждански електрически самолет, захранван само от батерия. Очаква се 8-тонен електрически самолет в небето да полети в небето през 2027-2028 г.
Contemporary Amperex Technology Co Ltd обяви, че е постигнала „напредък“ в своя проект за партньорство с производителите на електрически самолети от категорията на леката авиация и навярно нейните батерии ще са в състояние да захранват малките летателни апарати за полети на разстояние 2000 до 3000 километра още около 2027-2028 г.
Новината дойде по време на 15-ата годишна среща на Световния икономически форум, известна още като Летния форум в Давос, която започна във вторник в Далиан в североизточната китайска провинция Ляонин.
Компанията успешно изпита 4-тонен граждански електрически самолет, захранван само с батерии. Сега тя очаква да пусне 8-тонен граждански електрически самолет през 2027 или 2028 г. 8-тонният електрически самолет ще може да лети на разстояние около 2000 до 3000 километра, каза председателят на производителя на батерии Робин Зенг.
Проектът за електрически самолети на CATL използва „кондензирана батерия“. Тя има енергийна плътност до 500 Wh/kg – два пъти по-висока от енергийната плътност на настоящите масови батерии за електромобили.
„Кондензираната батерия“ използва твърдотелен електролит, вместо течен или гелообразен. Това следва да знаи, че електролитът не може да изтече или да се запали, което прави батерията значително по-безопасна и надеждна.
Технологията също така предполага, че батерията може да функционира при по-високи температури и напрежения, което подобрява производителността и живота на батерията. „Кондензираната батерия“ се основава на скорошен научен пробив, известен като „квантово стъкло“.
Китайският производител на батерии представи своята „кондензирана батерия“ през април 2023 г. Тогава компанията посочи, че очаква акумулаторът да започне да се използва в сектора на електрическите самолети. В следващите CATL бе заета да внедрява авиационни стандарти в процеса, за да отговори на изискванията за безопасност и качество от авиационния клас, каза нейният главен учен.
Кондензаторната батерия би могла да се използва и в електрически превозни средства, заяви фирмата, като този анонс съвпадна с времето на голямото автомобилно изложение в Шанхай. Пак тогава CATL обеща, че системата ще бъде готова за масово производство в рамките на 2023 г.
Разработките на CATL на батерии за електрически самолети се реализират съвместно с китайския държавен производител на самолети Commercial Aircraft Corporation of China. Двете фирми създадоха съвместно предприятие през юли 2023 г. Проучването на способностите на електрическите самолети на компанията започна с маломерни модели, вариращи от 1 до 8,8 тона, каза Зенг на Международното изложение за научни и технологични иновации Beyond на 22 май в Макао.
Сега CATL вече изпробва 4-тонни самолети, но достигането до „търговско ниво“ ще изисква успех със самолети от 8-тонен клас и по-големи, по думите на Зенг. Очаква се готова технология за този клас да се появи на бял свят през 2027 г. или 2028 г.