Електромобилите имат много проблеми със софтуера

Наблъскани с електроника и софтуер, електромобилите се оказват много по-бъгави от очакваното и имат нужда от сервиз по-често от колите с ДВГ (снимка: CC0 Public Domain)

Един от големите аргументи в полза на електрическите превозни средства е, че те изискват по-малко поддръжка от традиционните автомобили, задвижвани с бензин. Без смяна на маслото, по-малко прах, движещи се части – така по-малко неща се развалят. Но електромобилите по същество са гигантски компютри на колела. А някой да е чувал за компютър без проблеми?

Наскоро публикувано проучване на JD Power относно качеството на превозните средства не говори добре за електромобилите. И в някои отношения това не е изненада. Както и в предишни версии на проучването, електрическите коли с батерии и хибридните плъгин автомобили се представят по-зле от своите бензинови еквиваленти в почти всяка категория ремонт, измерена от JD Power.

JD Power оценява качеството въз основа на докладвани проблеми за 100 автомобила от определена марка. Според проучването хората, които притежават превозни средства с вътрешно горене, съобщават за средно 180 проблема на 100 автомобила (PP100), докато купувачите на електромобили имат 266 PP100.

Проблемите нямат много общо с механиката на електромобилите – двигатели, батерии и т.н., а са почти изцяло свързани с технологиите.

„Собствениците на авангардни, наблъскани с технологии електрически коли с батерии и хибридни плъгин автомобили имат проблеми, които са с ниво на сериозност, достатъчно високо, за да закарат новото си превозно средство на сервиз – при процент, три пъти по-висок от този на собствениците на автомобили, задвижвани с бензин“, казва Франк Ханли, старши директор на автомобилния бенчмаркинг в JD Power.

Както при повечето неща в електромобилите, трябва да отделим Tesla от останалата част от изследваните модели, „благодарение на огромното представителство на производителя на електрически автомобили сред хората, които притежават електромобили“. Tesla обикновено се представя по-добре от електромобилите на старите, утвърдени брандове – поне в по-предишните проучвания на JD Power. Но сега тази разлика се е стопила.

Рейтингът на компанията на Мъск е толкова слаб, колкото и на останалите. JD Power приписва това на големите промени в дизайна на Tesla, като премахването на традиционните функции за управление като мигачи и лостове за чистачки.

Но по-голямата част от недоволството изглежда е свързано с дигиталните системи. А това е повод за голямо безпокойство, като се има предвид, че автомобилната индустрия усърдно и „хаотично“ се надпреварва да натъпче колкото се може повече софтуер в своите модели. JD Power е регистрирал този проблем и преди – и изглежда, че тенденцията се влошава.

Хората са раздразнени от фалшиви предупреждения за задните седалки и неточни и досадни сигнали от усъвършенстваните системи за подпомагане на водача, особено около разни нови функции като предупреждения за напречен трафик отзад.

Информационно-развлекателните сензорни екрани също създават главоболия на хората. Електромобилите имат 30 процента повече проблеми с „функции, контроли и дисплеи“, отколкото превозните средства с ДВГ.

Проблеми има и в комуникацията между смартфоните и автомобилите – нещо, което по презумпция би трябвало само да е от помощ на потребителите, а не да им създава нови проблеми. „Клиентите най-често изпитват затруднения при свързването на [телефоните си] с автомобила си или загубата на връзка“, съобщава JD Power.

Марките, които регистрират най-малко проблеми, привличат най-много редовни купувачи. Собствениците на камиони са изключително лоялни, така че Ram е оценен като номер едно в проучването. Потребител, който купува камион Ram на всеки няколко години, ще докладва много по-малко проблеми на база опита си, отколкото някой, който рискува с нова марка – или дори с ново задвижване.

Все пак, предупреждават от анализаторската фирма, изводите от новото проучване не са толкова шокиращи. Не е необичайно навлизането на една нова технология да е съпътствано с проблеми и сътресения – и в други сфери преходът е показвал подобни смущения. Дано производителите се вслушат в наблюденията на JD Power, за да се справят по-бързо с бъговете.

Коментар