Meta, компанията майка на Facebook, беше обвинена от регулаторите на ЕС, че не спазва знаковите антитръстови правила на блока с наскоро въведената услуга за социални мрежи, поддържана от реклами.
Европейската комисия, която е изпълнителният орган на ЕС, определи опцията за абонамент, поддържан от реклами, като модел „плащане или съгласие” – което означава, че потребителите трябва или да платят, за да използват платформите на Meta без реклами, или да дадат съгласието си данните им да бъдат обработени за персонализирана реклама.
Meta представи абонаментната услуга за социалните си мрежи Facebook и Instagram в Европа миналата година.
„Според предварителната гледна точка на Комисията, този бинарен избор принуждава потребителите да се съгласят с използването на техните лични данни и не им предоставя по-малко персонализирана, но еквивалентна версия на социалните мрежи на Meta”, заявиха европейските регулатори.
Говорител на Meta коментира пред CNBC, че поддържаният от реклами абонаментен модел „следва указанията на най-високия съд в Европа и е в съответствие с DMA (Закона за цифровите пазари)”. „Очакваме с нетърпение по-нататъшен конструктивен диалог с Европейската комисия за приключване на това разследване”, добави говорителят.
Meta представи новия си модел в отговор на решение на Европейския съд от миналата година, че компанията може да предложи „алтернативна” версия на своята услуга, която не разчита на събиране на данни с рекламна цел. По-рано Meta посочи това решение като причина за въвеждане на офертата за абонамент.
В изявлението си от понеделник Комисията каза, че предложението на Meta, поддържано от реклами, не отговаря на DMA, поради две основни причини: едната е, че не позволява на потребителите да изберат услуга, която използва по-малко лични данни, но все пак е еквивалентна на „услуга, базирана на персонализирани реклами”.
Регулаторите заявиха, че потребителите трябва да имат право да „получават достъп до еквивалентна услуга, която използва по-малко от техните лични данни, в случая с персонализиране на рекламата”.
Другата причина, цитирана от Европейския съюз, е, че поддържаната от Meta реклама услуга не позволява на потребителите да упражняват правото си на „свободно съгласие” личните им данни да бъдат използвани за насочване на онлайн реклами към тях.
Законът за цифровите пазари на ЕС, или DMA, официално влезе в сила през март тази година и цели да пресече антиконкурентните практики на големите дигитални компании, както и да ги принуди да отворят някои от услугите си за конкуренти.
Компаниите могат да бъдат изправени потенциално пред огромни глоби, съгласно DMA, и в крайна сметка да платят до 10% от глобалните си годишни приходи. При повтарящи се нарушения тази сума може да нарасне до 20%.
В случая с Meta, ако окончателните констатации на комисията установят, че компанията е в нарушение на DMA, може да ѝ бъде наложена санкция до 13,4 милиарда долара въз основа на годишните печалби за 2023 г.
След като получи предварителните заключения на ЕС, Мета вече може да се защити писмено. Разследването на комисията, което започна през март заедно с две други проучвания на технологичните гиганти Apple и Alphabet, ще приключи в рамките на 12 месеца от започване на процедурата.