Безконтролното настъпление на изкуствения интелект повдигна много въпроси, особено сред създателите на съдържание в различни форми – текст, видео, аудио, изображения. Мнозина творци са притеснени, и то основателно, от склонността на AI да плагиатства техните произведения за обучението си. Вече се появяват решения срещу това явление.
Софтуерната компания Adobe разработва безплатно уеб приложение за автентичност на съдържанието. Content Authenticity позволява на създателите на съдържание да прилагат етикети към своите изображения, видеоклипове и аудио и да предотвратяват използването им за обучение на AI.
Приложението служи като централизиран хъб за платформата Adobe Content Credentials, която интегрира защитни метаданни в цифрово съдържание с информация за създателя, собственика и дали са използвани AI инструменти за създаване на произведението, отбелязва The Verge.
Content Authenticity ще се интегрира с AI моделите Adobe Firefly, както и с Photoshop, Lightroom и други приложения на Creative Cloud, които вече поддържат идентификационни данни за съдържание. Най-важното е, че идентификационните данни могат да бъдат приложени към всяко изображение, видео или аудио файл, не само към тези, създадени с помощта на инструменти на Adobe.
Adobe твърди, че идентификационните данни са изключително трудни за премахване, дори ако направите екранна снимка на защитено съдържание. Цялата информация може да бъде възстановена с помощта на комбинация от цифрови пръстови отпечатъци, невидими водни знаци и криптографски метаданни. Който иска да заобиколи тези защити, ще трябва да положи значителни усилия.
Adobe улесни проверката за наличие на Content Credentials на уебсайтове, които не предоставят тази информация на своите потребители. Уеб приложението Content Authenticity включва инструмент, който възстановява и показва тези метаданни и хронология на редакциите, а разширението Content Authenticity за Google Chrome, което вече е налично в бета версия, ще може да проверява съдържанието директно на уеб страницата.
Content Authenticity позволява също на потребителите да защитят произведенията си от използване за обучение на генеративни AI модели. Собствените модели на Adobe се обучават само върху лицензирано или публично достъпно съдържание, но тези средства за защита принципно са широко приложими за модели, създадени от други компании. Adobe „работи активно, за да стимулира приемането на тази персонализация в цялата индустрия”, казват от компанията.
Adobe вече е ангажирала 3700 организации в подкрепа на своята инициатива Content Authenticity. Успехът ѝ зависи от това колко технологични и AI компании ще я възприемат. В момента само една стартираща компания поддържа тази функция. Надеждата е, че глобалните доставчици на AI като OpenAI и Google ще последват примера ѝ.
Уеб приложението Content Authenticity ще се появи в публична бета версия през първото тримесечие на 2025 г. За да го използвате, ще ви трябва единствено безплатен акаунт в Adobe. С пускане на приложението, Adobe ще направи основна актуализация на системата Content Credentials и ще отговори на много от критиките, повдигнати от създателите на съдържание.
Доста нахално – Adobe искаше да краде рисунките на потребителите на Фотошоп за да тренира AI.