Япония започна полеви тестове на системи за пренасяне на електрическа енергия на дълги разстояния. Целта на изследователите е да разработят технологии за събиране на слънчева енергия в орбита и предаването ѝ на Земята.
Слънчевите панели на височина 36 000 км ще могат да работят денонощно и ще генерират енергия 10 пъти по-ефективно, отколкото на земната повърхност. Това е мечтата на човечеството за чиста енергия, към която днес е направена първата крачка.
Идеята за генериране на енергия от Слънцето в орбитата на Земята се ражда през 60-те години на миналия век. Концепцията има неоспорими предимства, но все още и много недостатъци, които я правят трудна за осъществяване. Първо, липсва необходимата технология. Второ, ще бъде изключително скъпо.
Винаги обаче трябва да се започне с технологията. Япония не беше първата страна, която започна експерименти с пренос на енергия от космоса. Най-напред по този път тръгнаха учени от САЩ. Миналата и тази година експерименталната инсталация на Caltech, изпратена в космоса в началото на 2023 г., се представи добре. Китай също експериментира в тази област. В момента се работи за монтиране на оборудване във високи сгради с планове за поставяне на предаватели на дирижабли.
Наскоро Japan Space Systems (JSS) започна тестване на система за дистанционен пренос на енергия. Разработката е по поръчка на Министерството на икономиката, търговията и индустрията на Япония. За целта на земята е разгърната мрежа от 13 приемника на площ от 600 м², а предавателите ще бъдат окачени под крилата на самолетите.
Слънчевите панели, монтирани на крилата, ще събират енергия и ще я предават на земята под формата на микровълново лъчение от височина 5-7 км. Развитието на технологията ще позволи на следващ етап предаване на енергия от космоса, за което догодина в орбита ще бъде изпратен 150-килограмов сателит.
Дори ако всичко върви добре, експертите очакват трудности при мащабиране на такива решения. Например, за предаване на енергия от около 1 GW от космоса е необходим масив от панели с площ 2 км². Инсталацията ще тежи 10 хиляди тона и ще струва най-малко $6,7 милиарда по текущи цени. Ще отнеме поне още четвърт век, докато тези планове се доближат до реализация.