Какви иновации ще бъдат внедрени в автомобилите през 2025 година? С прогноза за развитието на технологиите в тази динамична индустрия се ангажираха специалисти от AMD.
Разработчикът на широка гама от чипове за компютри и други приложения публикува пет прогнози за свързаните автомобили през погледа на мениджъри в различни бизнес направления на компанията.
Прогноза 1: Не само информационно-развлекателната система, но цялостното изживяване в автомобила (IVX) ще се превърне в основен фокус на дизайна на автомобилните производители
Вече не двигателят или инфоразвлекателната система движат продажбите на автомобили, казва Амей Деостали, старши директор маркетинг в отдела „Вградени продукти” на AMD. Повечето потребители днес са много по-загрижени за това какво ще бъде изживяването в кабината, отколкото за размера и мощността на двигателя. IVX отива далеч отвъд обикновеното шофьорско изживяване. Има нарастващо търсене IVX да се разшири в цялото превозно средство, за да включва всички пътници.
Някои от първокласните изживявания в процес на разработка включват дисплей за всеки пътник, интернет, който позволява на пътниците да сърфират в мрежата, поточно видео и игри от конзолен клас, изискващи графика с висока разделителна способност, и завладяващо аудио изживяване за всяка седалка. Това е напълно интегрираното In-Vehicle Experience (IVX) – от инфотейнмънт, клъстер и безопасност до игри, свързаност и персонални цифрови асистенти – и ще определи автомобила за потребителя.
Прогноза 2: Възможностите за персонализирано изживяване в автомобила (IVX) ще стимулират нуждата от AI агенти
Днес чатботовете и дигиталните асистенти, които се разработват за подобряване на изживяването при шофиране, са изградени върху фундаментални технологии като ChatGPT и Microsoft Copilot. Предпочитанията на потребителите обаче са към по-персонализирано изживяване в автомобила, отбелязва Амей Деостали.
Уникални функции като коригиране на календара на водача въз основа на времето за пътуване до работното място, препоръчване на ресторанти въз основа на историята на водача и възпроизвеждане на музика, съобразена с вкусовете на шофьорите, ще стимулират нуждата от AI агенти. Тези локализирани в автомобила AI агенти ще превърнат автомобила в разширение на телефона или компютъра на водача, подобрявайки удобството и персонализираните изживявания, които безпроблемно интегрират ежедневието в операциите на превозното средство.
Хибридните AI архитектури, изградени на CPU, GPU и NPU, като тези, предлагани в процесорите Ryzen Embedded, са необходими, за да активират базирани на AI агенти решения и да осигурят най-доброто изживяване в автомобила (IVX) за потребителите, подчертава Деостали.
Прогноза 3: Централизираните изчислителни системи се превръщат в доминираща архитектура за превозните средства
С възхода на електрическите превозни средства и иновативните ADAS, системи за безопасност и информационно-развлекателни системи – много от които се управляват от AI, автомобилната индустрия преживява огромни промени, казва Уейн Лайънс, старши директор маркетинг на “Автомобилен сегмент” в AMD.
Размерът, цената и ограниченията на мощността, заедно с желанието за навлизане в ерата на софтуерно дефинираното превозно средство чрез активиране на безжични актуализации, карат автомобилните дизайнери да използва по-централизирани изчислителни архитектури за консолидиране на ADAS и IVI функциите и намаляване на сложността.
Вместо да имат много интелигентни подсистеми, автомобилните производители на оригинално оборудване преминават към дизайни, при които интелигентността е разделена между крайните и хъб/домейн/зоналните контролери. Например, вместо да има MCU за всеки сензор, централизирането на изчисленията в хъб, домейн или зона може да консолидира събирането на данни. Този подход помага за намаляване на сложността на окабеляването, разходите и консумацията на енергия.
Прогноза 4: Премиум функциите, подобрени с AI, ще се превърнат в стандарт за автомобилната индустрия
Технологиите стават по-достъпни с течение на времето и секторът на автомобилните сензори и компютри не е по-различен, коментира Уейн Лайънс. Премиум функциите за безопасност като „откриване на мъртва точка” бяха скъпи и се намираха само в превозни средства от висок клас. С интелигентните сензори и изчислителните възможности в автомобила, които стават едновременно по-умни и по-достъпни, ще видим как усъвършенствани функции с AI, като помощ при паркиране или автономно асистирано шофиране, достигат масовия пазар. За автомобилите с изкуствен интелект на утрешния ден те ще станат стандартни функции, необходими за всички превозни средства.
Прогноза 5: Продължаващото интегриране на сензори LiDAR, радар и камери ще направи превозните средства по-безопасни
Усъвършенстваните сензори ще окажат значително влияние върху решенията на ADAS, като предоставят по-точни данни и подобряват маневрите за безопасност – от асистент за поддържане на лентата до автоматично паркиране и спиране, прогнозира Уейн Лайънс.
Тъй като броят и различните типове сензори в превозното средство, като камери, радар и LiDAR, продължават да нарастват всяка година, пионерски компании като Waymo вече са регистрирали милиони автономни мили в превозни средства, които използват и трите технологии. Освен това нововъзникващите компании за електромобили в Китай използват усъвършенствани сензори като LiDAR, за да разграничат своите предложения за безопасност на силно конкурентния пазар на електромобили.
За да постигнат необходимата производителност в реално време, така че различните сензорни данни да могат да се използват в реални ситуации на шофиране, разработчиците ще се нуждаят от гъвкава архитектура, която може да осигури необходимата производителност с функционална безопасност, всичко на един чип.