Учени изобретиха по-дълготрайни батерии

Може би скоро литиево-йонните батерии ще бъдат изместени от по-сигурна алтернатива. Изследователите от Университета в Станфорд са разработили нов тип батерия, която осигурява повече енергия. Тя решава и проблемите със сигурността, които безпокоят всички потребители на електроника и особено корпорациите с апетит за сериозен дял на пазара на електромобили, предаде GreenTech.bg.

През 2007 година учените от университета Станфорд, водени от професор Кюи, изобретили електрод, направен от силициеви нановлакна, чрез който може да се осигури десетократно по-голям заряд в сравнение с конвенционалните литиево-йонни батерии. За да се реализира пълният потенциал на чудото обаче не стигало едно нещо – учените трябвало да намерят решение за подходящ катод, който да може да издържи на подобен интензитет.

Ето, че скоро намерили и отговора: литиево-сулфиден катод с десетократно по-голяма плътност в сравнение с този при сегашните литиево-йонни батерии.

Крайният резултат от изследванията на учените е концептуална литиево-сулфидна батерия, която осигурява енергия за 4 пъти повече време и много повече сигурност от сегашните литиево-йонни батерии.

Използвайки литиевия сулфид, изследователите са преодолели един ключов проблем, а именно въпроса със сигурността. При нормално ползване на батериите литиевият метал образува дървовидни, растящи структури, които могат лесно да пробият тънкия полимерен слой, разделящ двата електрода на батерията, обясняват от Technology Review. Когато това се случи, се получава късо съединение, което може да доведе до експлозия. При литиевия сулфид обаче такива дървовидни растящи структури не могат да се получат, категорични са учените.

Новата технология си има и недостатъци и те ще трябва да бъдат решени, за да може тя да се комерсиализира. Най-големият проблем е поддръжката на капацитета. След няколко цикъла на разреждане и презареждане на батерията тя губи около една трета от капацитета си, а след 40-50 цикъла на презареждане изцяло спира да функционира. Учените в Станфорд сега се опитват да разрешат този проблем.
 

Коментар