Google за 2025: залозите са високи, годината е критична

„През 2025 г. трябва да сме безмилостно фокусирани върху отключването на предимствата на изкуствения интелект”, заяви шефът на Google – Сундар Пичай (снимка: Google)

2025 година ще бъде критична за интернет гиганта Google. „Залозите са високи”, тъй като компанията е изправена пред нарастваща конкуренция и регулаторни пречки и се бори с бързия напредък в изкуствения интелект, каза главният изпълнителен директор Сундар Пичай в обръщение към служителите.

На стратегическа среща, проведена на 18 декември, Пичай и други лидери на Google дискутира предстоящата година и най-вече това, което идва с изкуствения интелект, съобщи CNBC, позовавайки се на аудиозапис от събитието.

„Мисля, че 2025 година ще бъде критична”, каза Пичай. „Важно е да осъзнаем неотложността на този момент и да действаме по-бързо като компания. Залозите са големи. Това са трансформиращи моменти. През 2025 г. трябва да сме безмилостно фокусирани върху отключването на предимствата на тази технология [изкуствения интелект] и решаването на реални потребителски проблеми”.

Някои служители присъстваха лично на срещата в централата на Google в Маунтин Вю, Калифорния, а други я проследиха виртуално. Google не е коментирал официално изявленията в репортажа на CNBC за срещата.

Интензивен натиск

Коментарите на Пичай идват след година на най-интензивния натиск, който Google е изпитвал, откакто стана публична компания преди две десетилетия. Докато рекламата в мрежата за търсене и облакът доведоха до силен ръст на приходите, конкуренцията в основните пазари на Google се засили и компанията се изправи пред вътрешни предизвикателства, включително културни сблъсъци и опасения относно визията на Пичай за бъдещето.

Освен това регулациите сега са по-тежки от всякога. През август федерален съдия постанови, че Google незаконно държи монопол на пазара за търсене. Министерството на правосъдието (DOJ) поиска през ноември Google да се раздели с браузъра Chrome. В отделен случай DOJ обвини компанията в незаконно доминиране в технологията за онлайн реклама. Този процес приключи през септември и очаква съдебно решение.

Същия месец британският надзорен орган за конкуренцията издаде декларация за възраженията си относно рекламните технологични практики на Google, за които регулаторът твърди, че влияят на конкуренцията в Обединеното кралство.

„Не съм забравил, че сме изправени пред контрол в целия свят”, каза Пичай. „Това идва с нашия размер и успех. Това е част от по-широка тенденция, при която технологиите сега влияят на обществото в [голям] мащаб. Така че повече от всякога в този момент трябва да сме сигурни, че [регулаторният натиск] няма да ни разсейва”.

Влиянието на изкуствения интелект

Търсачката на Google все още има доминиращ пазарен дял, но генеративният AI предостави нови начини за достъп на хората до онлайн информация и доведе със себе си множество нови конкуренти.

ChatGPT на OpenAI отприщи бума на изкуствения интелект в края на 2022 г. и инвеститори, включително Microsoft, повишиха оценката на AI компанията да 157 милиарда долара. През юли OpenAI обяви, че ще пусне своя собствена търсачка. Perplexity също популяризира своята AI услуга за търсене и наскоро приключи кръг от финансиране за 500 милиона долара при оценка от 9 милиарда долара.

Google инвестира сериозно, за да се опита да остане на върха, главно чрез своя AI модел Gemini. Приложението дава на потребителите достъп до редица инструменти, включително чатбота на Google.

Пичай каза, че „изграждането на голям, нов бизнес” е основен приоритет за компанията. Това включва Gemini, което ръководството на Google вижда като следващото приложение с половин милиард потребители. В момента компанията има 15 приложения, които са достигнали този мащаб на аудиторията.

„С приложението Gemini имаме силна инерция, особено през последните няколко месеца”, каза Пичай. „Но трябва да свършим малко работа през 2025 г., за да намалим разликата [с конкурентите] и да установим лидерска позиция и там”.

„Мащабирането на Gemini от гледна точка на потребителите ще бъде нашият най-голям фокус през следващата година”, добави Пичай.

На срещата Пичай показа диаграма на големи езикови модели, като Gemini 1.5 води пред GPT на OpenAI и други конкуренти. „Очаквам някои [движения] напред-назад през 2025 г. Мисля, че ще бъдем най-модерните”, каза той и призна, че Google е трябвало да наваксва.

„В историята не е нужно винаги да си първи, но трябва да се представиш добре и наистина да си най-добрият в класа си като продукт”, добави Пичай. „Мисля, че това е целта на 2025 година”.

AI продукти в развитие

Шефовете на компанията отговаряха на въпроси, изпратени от служители чрез вътрешната система на Google. Според един коментар, прочетен на глас от Пичай, ChatGPT „се превръща в синоним на AI по същия начин, по който Google е в търсенето”. Служителят пита: „Какъв е нашият план за борба с това през следващата година? Или не се фокусираме толкова върху потребителите, които са изправени пред LLM?”.

В отговор Пичай се обърна към съоснователя на DeepMind Демис Хасабис, който каза, че екипите ще направят „турбо зареждане” на Gemini и че компанията е забелязала напредък в броя на потребителите от стартирането на приложението през февруари. “Самите продукти ще се развият масово през следващите година или две”, заяви Хасабис.

Той описа визия за универсален AI асистент, който „може да работи безпроблемно във всеки домейн, всяка модалност или всяко устройство”. Project Astra, експерименталната версия на Google за универсален асистент, която компанията обяви през май, ще бъде актуализирана през първата половина на годината.

Друг служител попита дали Google ще направи AI продуктите си мащабируеми, без да таксува потребителите с $200 на месец „както други компании”. „В момента нямаме никакви планове за такова ниво на абонамент”, отговори Хасабис и добави, че месечната такса от $20 за Gemini Advanced е добра стойност. „Не бих казал непременно никога, но в момента няма планове за това”.

Към края на срещата Google приветства на сцената Джош Удуърд, ръководител на Google Labs. Той взе микрофона, докато песента „Kernkraft 400” на Zombie Nation свиреше силно във фонов режим. „Ще се опитам да направя шест демонстрации за осем минути”, каза Удуърд, който е известен с високото си ниво на енергия.

Удуърд започна демонстрациите, като показа Jules, асистент за кодиране, който е включен в програмата за доверени тестери. „Там е насочено бъдещето на разработката на софтуер”, каза шефът на Google Labs.

След това Удуърд премина към продукт за бележки с изкуствен интелект NotebookLM, който беше актуализиран няколко пъти през 2024 г., включително с инструмент за подкастинг. Удуърд демонстрира как компанията изпробва нова функция, която позволява на потребителя да се „обади” в подкаст.

Дойде ред и на Project Mariner, задвижвано от AI многозадачно разширение за Chrome. Удуърд поиска да добави най-добрите ресторанти от Tripadvisor към приложението Maps и след кратка пауза демонстрацията проработи успешно, което накара присъстващите служители да избухнат в аплодисменти.

Намаляване на разходите

Google премина през обширна фаза на намаляване на разходите, която включваше освобождаване на около 6% от работната сила през 2023 г. и фокус върху ефективността. Към края на третото тримесечие Alphabet (под чиято шапка оперира Google) има 181 269 служители, което е спад с около 5% спрямо края на 2022 г.

Коментар