Продажбите на електрически превозни средства вече изпреварват продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене в Китай. Повратната точка настъпи през лятото, а 2025 изглежда ще е първата календарна година, в която китайският пазар ще отчете пълното превъзходство на електромобилите. Така най-големият автомобилен пазар в света безпощадно изпревари Запада. И с готовност плаща цената за това.
Китай ще надмине международните прогнози и официалните цели на Пекин по отношение на вътрешните продажби на електромобили — включително такива с батерии и плъгин хибриди. Те ще нараснат с около 20 процента на годишна база до повече от 12 милиона автомобила през 2025 г., според последните оценки от четири инвестиционни банки и изследователски групи. Цифрата ще бъде над дваж по-голяма от 5,9-те милиона, продадени през 2022 г.
В същото време се очаква продажбите на автомобили с традиционно задвижване да спаднат с повече от 10 процента през следващата година до по-малко от 11 милиона. Това ще означава близо 30 процента спад спрямо 14,8-те милиона през 2022 г.
Как ще ги стигнем… китайците
Успехът на електромобилите в Китай е сигнал за успеха в развитието на местните технологии и осигуряването на глобална верига за доставки на критичните ресурси, необходими за електромобилите и техните батерии, казва Робърт Лию, директор на отдела за изследване на възобновяеми енергийни източници в азиатско-тихоокеанския регион в Wood Mackenzie.
Нещо повече. Мащабът на автоиндустрията в Китай означава рязко намаляване на производствените разходи и, в резултат, по-ниски цени за потребителите.
„Те искат да електрифицират всичко“, казва Лию. Единствената друга страна, където електромобилите се радват на подобен смайващ успех, е Норвегия – водеща в света по продажби на електромобили като пазарен дял. Там повече от 90 процента от новите автомобили се захранват от батерии. Но пък по мащаб Норвегия е доста далеч от Китай.
Сега прогнозите предполагат, че официалната цел на Пекин, поставена през 2020 г., а именно – електромобилите да представляват 50 процента от продажбите на нови автомобили до 2035 г. – реално ще бъде постигната 10 години по-рано от заложеното. Тези индустриални прогнози идват от инвестиционните банки UBS и HSBC, както и анализаторските компании Morningstar и Wood Mackenzie.
Европа и САЩ – и цената на мечтата
От другата страна на северното полукълбо, в САЩ и в Европа, политиците и медиите от години рисуват мечтателния образ на свят, в който електрическата кола ще е масова, повсеместна и предпочитана от потребителите заради лесната поддръжка и ниската цена на притежание. И точно когато започна да изглежда, че сбъдването на този мерак потръгва, ръстът на продажбите на електромобили започна да се забавя – и в Европа, и в САЩ.
Оказа се, че двата големи икономически центъра имат проблем: драмата на наследената автомобилна индустрия. Мастодонтите в автомобилния сектор не смогват да се адаптират към новата бизнес-реалност.
Само през този месец GM отписа повече от 5 милиарда долара от стойността на своя бизнес в Китай; холдинговата компания зад Porsche предупреди за отписване на своя дял във Volkswagen, достигащ 20 млрд. евро.
Между другото, в Япония пък основните конкуренти Nissan и Honda заявиха, че отговарят на „драстично променящата се бизнес среда“ със сливане.
Изглежда, че извън Китай май никой не е готов да плати цената на сбъдването на мечтата за повсеместните електромобили.
А дали промяната се случва лесно в Китай? Страната не преминава през процеса на трансформацията гладко и безболезнено. Анализаторите предупреждават, че през следващото десетилетие местните фабрики, бълващи десетки милиони автомобили с традиционни двигатели, няма да имат почти никакъв вътрешен пазар, който да обслужват.
Ново поколение конкуренция
Пазарът обаче следва неумолимия ход на технологичното развитие. Докато САЩ и Европа се чудят как да спасяват автомобилните си мастодонти – включително и ограничавайки наплива на евтините китайски коли – то пазарът в азиатската страна върви към зрялост. Самите китайски производители на автомобили са изправени пред собствено, вътрешно съперничество.
Юкиян Дин, ветеран-анализатор от HSBC в Пекин, казва, че докато електромобилите сега са „стратегически важна“ част от новата, високотехнологична икономика на Китай, интензивната конкуренция най-вероятно скоро ще започне да „изтласква“ играчи от пазара, а по-нататък индустрията ще се консолидира.
„Въпреки че вътрешният електромобилен сектор на Китай очевидно процъфтява, той скоро ще се окаже изправен пред забавяне на растежа… свръхпредлагане на модели, интензивна конкуренция и ценови войни“, казва Дин. „Дългосрочната посока на движение е ясна – китайският пазар на електромобили е неудържим“.
Индустрията е едва в „началото“ на период на несравними катаклизми, смята и Ту Ле, основател на консултантската компания Sino Auto Insights. Винсент Сън, капиталов анализатор, следящ китайския автомобилен сектор за инвестиционната изследователска група Morningstar, отбелязва, че няколко мултинационални производители на автомобили „не очакват да пуснат големи нови модели електромобили в Китай до края на 2025 г. или 2026 г.“