Всепоглъщащото съдържание ще „разчекне“ безжичните мрежи

До 2031 г. ограниченията на настоящите безжични мрежи ще станат болезнени, голямата надежда е в 6G (снимка: CC0 Public Domain)

Безжичните мрежи по света са все по-натоварени, особено откакто изкуственият интелект и онлайн видеото станаха почти повсеместни както за индивидуалните потребители, така и за корпоративните. Ново изследване предупреди, че експоненциалният растеж на потреблението на т.нар. всепоглъщащо съдържание ще окаже сериозен натиск върху настоящите безжични мрежи. То може да ги претовари до „разчекване“.

Всепоглъщащото (имерсивно) съдържание да ще доведе безжичните мрежи до предела на възможностите им, но пък това ще проправи пътя за 6G иновации, казват изследователите от InterDigital в своя нов анализ „Медии през безжични мрежи: Мрежи за повсеместно видео“. Проучването изследва ескалиращите изисквания и тенденции около потребителското поведение в използването на видео и всепоглъщащи преживявания през безжични мрежи.

Основният вектор на натиск за безжичните мрежи, според анализаторите, идва от съдържанието с разширена и добавена реалност (XR). То налага нови изисквания към безжичните мрежи. Изглежда, че в сегашния си вид те няма да могат да се справят със следващото поколение всепоглъщащи приложения. Резултатът е, че настоящата мрежова архитектура трябва да се развива, за да се справи с увеличеното търсене.

Разглеждайки тенденциите, разкрити от проучването, анализаторската фирма установи, че видеосъдържанието представлява 69% от целия трафик на данни през интернет. Само на смартфоните 74% от потреблението на данни е видео. Водеща роля имат клиповете в социалните медии, вграденото видео и стрийминг платформите. Малко над една четвърт от потребителите гледат абонаментни услуги за видео на поискване – такива като Netflix и Prime Video – на своите смартфони.

Проучването сочи, че пазарът на XR расте бързо и че до 2031 г. се очаква броят на доставените XR устройства да се увеличи четири пъти спрямо нивата от 2025 г., за да достигне 83 милиона бройки в световен мащаб. InterDigital описва общото търсене на забавления през безжичните мрежи като „ненаситно“.

Анализаторската фирма подчертава, че без значителни подобрения на мрежите пазарът рискува да се сблъска със спиране на навлизането на потребителските устройства за всепоглъщащи преживявания – особено като се има предвид, че 40% от потребителите днес съобщават за недоволство от производителността на мрежата, където видео изискванията все пак не са толкова интензивни, колкото при XR.

„Нарастващото търсене на по-завладяващо забавление не може да бъде игнорирано. Тъй като XR устройствата стават все по-достъпни, ще преминем от обикновено гледане на видео към навлизане в него – а бъдещите безжични системи трябва да бъдат подготвени за тази зашеметяваща промяна“, отбелязва Милинд Кулкарни, ръководител на изследователските лаборатории в InterDigital.

„XR е стрес тест за безжичните мрежи, където изискванията за пропускателна способност и латентност го правят определящ сценарий на употреба за 6G и видеокодеци от следващо поколение“, допълва той.

Какво може да се направи? Изследователите смятат, че усъвършенстваните 5G и предстоящите 6G архитектури ще бъдат от съществено значение за отключване на пълния потенциал на бъдещото всепоглъщащо и XR съдържание. Може да се очаква, че внедряването на 6G ще съвпадне с прогнозирания период на достигане на зрялост на XR хардуерните и софтуерните екосистеми, което се очаква да се случи между 2028 и 2032 г.

Всъщност, компанията прогнозира, че пазарът на XR ще достигне 130 милиона 6G-съвместими устройства до 2037 г. До края на текущото десетилетие XR вероятно ще се превърне във втората основна категория след смартфоните, която интегрира 6G възможности. Може да се очаква, че на пазара ще се появят нови явления като имeрсивни преживявания в движение, например градски обиколки, събития на живо и забавления в обществения транспорт.

„Пазарът на XR навлиза в ключова фаза. Завладяващото съдържание вече не е ниша. С наближаването на 2030 г. и пускането на първите 6G стандарти, XR развлеченията ще се породят масово очакване. Ще виждаме интерактивни цифрови спортни съоръжения, градски пътеводители с добавени функции в реално време и цифрови близнаци“, добави Лионел Ойзел, ръководител на видео-лаборатории в InterDigital.

„Но успехът на тези преживявания ще зависи изцяло от качеството на преживяването, при което от решаващо значение е са ултраниската латентност, отзивчивата интерактивност и постоянната синхронизация на медиите“, заключава той.

Коментар