TechNews.bg
АктуалноКорпоративниНовиниСигурност

CISO трябва да разбират бизнесите, които защитават

AI може да помага в кибер-защитата, но да не забравяме, че CISO и бизнес-мениджърите – а не изкуственият интелект – носят отговорност пред регулаторните органи и акционерите (графика: CC0 Public Domain)

За да управляват ефективно риска и да си осигурят съгласието на топ-мениджмънта, главните ръководители по киберсигурност трябва да спрат да говорят за технологии и да възприемат езика на бизнеса, съветват експерти.

Преодоляването на разликата между киберсигурността и програмите за управление на корпоративния риск е ключов приоритет за специалистите по риска, според Джаянт Дейв, главен директор по информационна сигурност (CISO) на Check Point за Азиатско-тихоокеанския регион.

Преди две десетилетия киберсигурността се фокусираше върху периметровата защита, като например защитни стени и системи за откриване на прониквания. По това време киберстратегиите се считаха за част от управлението на технологичния риск. Сега обаче е различно.

Повече бизнес риск, отколкото технологичен

„През 2025 г. киберсигурността се е превърнала много повече в бизнес-риск, отколкото в технологичен риск“, казва Дейв. „Как свързвате характеристиките на риска за киберсигурността по отношение на финансов риск, репутационен, оперативни и стратегически рискове?“

Кибер-лидерите трябва да разбират бизнесите, които защитават. „Като CISO трябва да започнете да говорите бизнес-езика. Именно на него се провеждат разговорите на ниво борд“, отбелязва Дейв.


В същото време регулациите изискват топ-мениджмънтът вече да носи отговорност и за кибер-рисковете. Това означава, че технологичните лидери трябва да разбират бизнеса, а бизнес-лидерите трябва да разбират техническите аспекти.

В по-слабо регулираните индустрии все пак може да има липса на осведоменост от страна на борда. Това означава, че инвестициите в киберзащита „може да не са приоритетни“.

Важно съображение е, че контролите за сигурност не трябва да влияят на потребителското изживяване, предупреждава Дейв. В противен случай потребителите ще търсят начини да ги заобиколят.

„Като кибер-лидер понякога трябва да бъдете иновативни, да правите определени неща по безопасен и надежден начин, без да това да се отразява на потребителското изживяване“, казва Дейв. „Тук влиза в действие съгласуваността“.

Организационни промени

Друго предизвикателство възниква, когато едно предприятие е организирано в множество бизнес-звена. Дейв предлага във всяко звено да бъде вграден главен директор по риска (CRO), който да служи като доверен съветник по въпросите, свързани с риска, помагайки за изначално съгласуване на технологиите и бизнес-риска.

Създаването на своеобразни „обединителни центрове“ може също да помогне за преодоляване на разликата между бизнес и информационната сигурност. Подобен център би обединявал „добрите защитници, които разбират основите на киберсигурността“, с техни колеги, които са запознати с бизнес-измамите, оперативния риск и правните въпроси и тези, свързани с регулаторното съответствие.

Техническият екип определя количествено риска от техническа гледна точка, докато бизнес-екипът разглежда проблемите от бизнес гледна точка. По този начин „общата таксономия на риска се съгласува“. Срещите на обединителния център могат да се провеждат ежедневно, седмично или месечно, а дейностите им трябва да включват кибер-упражнения. Тези упражнения обаче трябва да бъдат проектирани така, че да разглеждат бизнес-рисковете.

Например, техническият аспект на разпределена атака тип „отказ от услуга“ (DDoS) е по-малко важен от нейното въздействие върху бизнеса. Тук трябва да се оценят бизнес-щетите. Засяга ли критичната инфраструктура? Каква е потенциалната бизнес загуба? Колко клиенти са засегнати? Това знание позволява на техническия екип да разбере къде са най-необходими защитните мерки и помага на бизнес-екипите да разберат естеството и последиците от евентуалните атаки.

„Това няма да е еднократно упражнение; то ще бъде непрекъснато движение“, за да се гарантира, че всеки разбира ролята си в случай на криза, казва Дейв.

Способност за бърза реакция

Въпреки че превенцията е на първо място, киберустойчивостта изисква и способност за бързо реагиране и възстановяване, когато възникне криза.

Но техническите мерки не винаги са достатъчни. Дейв дава пример със скорошни инциденти, при които, въпреки стабилните защити, е била открадната лична информация чрез атаки чрез социално инженерство. Когато се случва подобно нещо, става въпрос за наличието на всеобхватни планове за реагиране при инциденти, бързото им прилагане и извличане на поуки от инцидента, за да се намали вероятността той да се случи отново.


Дейв посочва, че изкуственият интелект може да помогне на защитниците да реагират по-бързо, но все пак е необходимо да разполагат с правилните умения. В крайна сметка CISO и бизнес-мениджърите – а не изкуственият интелект – носят отговорност пред регулаторните органи и акционерите.

Въпреки че в някои организации е налице високо ниво на зрялост в киберсигурността, като цяло зрелостта не е „равномерно разпределена“. Правителствата и регулираните индустрии са добре запознати с проблемите. Ала малките и средните предприятия, дори да са наясно с проблематиката, може да нямат бюджета да се справят с всичко.

Например, на места някои здравни предприятия все още използват Windows XP. „На макро ниво, да, хората са наясно“, казва Дейв. „Но когато се вгледате по-отблизо в конкретни сектори, определено има области за подобрение“.

Той предупреждава да не се изграждат системи с изкуствен интелект върху „слаби основи“. Това би означавало уязвимост – още по-голяма възможност за злонамерените лица.

още от категорията

НАТО отличи България за техническа подготовка при кибератаки

TechNews.bg

Съюзи на кибербанди довели до скока в престъпността

TechNews.bg

Когато сме на прицел: какво прави дигиталният щит на А1

TechNews.bg

Бизнесът ще помага за изграждане на националната система за киберсигурност

TechNews.bg

България започва реализация на национална система за киберсигурност

TechNews.bg

SOC като услуга се оказва спасение за малкия и средния бизнес

TechNews.bg

Коментари