Отсега нататък чатботът с изкуствен интелект ChatGPT ще съхранява разговорите с потребителите за неопределен срок. Това не е приумица на разработчика на приложението OpenAI, а решение на американски съд.
Разработчикът на ChatGPT, услуга с 400 милиона седмични потребители, вече съхранява историята на съобщенията от потребителите и е задължен да предоставя фрагменти от нея на Ню Йорк Таймс (NYT) при поискване. Съответната заповед за това е издадена от американски съд, съобщи TechSpot.
OpenAI в трудна ситуация
На практика, компанията OpenAI вече е принудена да съхранява данни за клиентите си за неопределен период от време, според съдебно решение в Съединените щати. Това се отнася и за съдържанието на кореспонденцията на потребителите с ChatGPT, който е базиран на големите езикови модели (LLM) на компанията.
Решението е взето като част от производството по делото на Ню Йорк Таймс и няколко други медии, заведено през 2023 г. срещу OpenAI и нейния партньор Microsoft. Ищците смятат, че ответниците са използвали незаконно милиони текстови материали, принадлежащи на изданията, за да обучават AI моделите.
Според тях, анализ на отговорите на потребителските запитвания към ChatGPT ще помогне да се открият следи от тези публикации и да се докаже фактът на незаконно използване на материали от чатбота с изкуствен интелект.
Ответникът OpenAI твърди, че искът е „неоснователен” и, че исканията на NYT са прекомерно сурови в този контекст. Компанията е обжалвала решението на магистратския съдия пред Окръжния съд на Съединените щати за Южния окръг на Ню Йорк.
Според главния оперативен директор на OpenAI Брад Лайткап, обезпечителните мерки, поискани от NYT, принуждават компанията да направи „безпрецедентни промени в политиката за съхранение на данни на ChatGPT”.
„Това е в коренно противоречие с ангажиментите за поверителност, които сме поели към нашите потребители. Нарушава дългогодишните норми за поверителност и отслабва защитата на личните данни”, казва Лайткап.
Засяга почти всички потребители
OpenAI публикува на официалния си уебсайт страница с отговори на въпроси, които клиентите ѝ могат да зададат в светлината на текущите събития. В нея компанията предупреждава, че новата политика за запазване на данни се отнася за почти всички потребители на ChatGPT, включително абонати на плановете Free, Plus и Pro, както и тези, които взаимодействат с услугата чрез API.
Корпоративните потребители на ChatGPT Enterprise и потребителите на ChatGPT Edu от сферата на образованието могат самостоятелно да променят настройките по такъв начин, че да предотвратят изтичането на генерираните от тях данни извън организацията.
Бизнес клиентите, които са сключили споразумение с OpenAI съгласно условията на ZDR (Zero Data Retention), също няма да забележат промени в политиката. Съгласно ZDR, всички данни, свързани с достъпа до услугата чрез API, се съхраняват само за периода на обработката им, след което се изтриват, докато в общия случай могат да останат в системата до 30 дни.
OpenAI подчертава, че NYT няма да получи директен и неограничен достъп до потребителската кореспонденция. Достът до нея ще получи екип от юристи, чиито възможности ще бъдат строго ограничени от рамката на специален набор от правила за одит.
ChatGPT излезе през ноември 2022 г. като уеб приложение, като след първите пет дни броят на потребителите на услугата достигна 1 милион. Три месеца по-късно чатботът на OpenAI достигна 300 милиона потребители месечно. Днес услугата се ползва от 400 милиона потребители седмично, като 10 милиона души са се регистрирали за платен абонамент за ChatGPT Plus.
Проблеми със съответствието в ЕС
OpenAI признава, че в периода на съдебното решение вероятно няма да може да спазва напълно разпоредбите на Общия регламент относно защитата на данните (GDPR) на Европейския съюз.
От 25 май 2018 г. в Европа влязоха в сила нови правила за обработка на лични данни, установени от GDPR. Този регламент засяга всички компании, които работят с данни на жители на ЕС, дори ако компанията не е регистрирана в европейска държава.
GDPR предоставя на европейските потребители инструменти за пълен контрол върху личните им данни. Те имат право да получават тези данни, да ги коригират, да ги изтриват и да ограничават достъпа до тях. Ако дадена компания събира лични данни, тя изисква изричното съгласие на потребителите.
Съдебното решение, както е тълкувано от OpenAI, забранява на компанията да изтрива данни на потребителите, включително по тяхно пряко искане, но спазването му в определени случаи може да противоречи на GDPR.
Предписаните в него правила обаче не винаги се спазват дори от Европейската комисия, която е най-висшият изпълнителен орган на ЕС и беше глобена за това нарушение.