Защо електрическите коли вече не са единственото, недвусмислено и безусловно бъдеще на автомобилната индустрия? Хибридите се завръщат като по-практична опция – тенденцията се потвърждава от данните за продажби.
Доскоро изглеждаше, че електрическите автомобили са на път да изместят от пътищата познатите автомобили с двигатели с вътрешно горене (ДВГ). Един след друг производителите на автомобили обещаваха пълно отхвърляне на бензина и дизела в съвсем близко бъдеще.
Правителствата в много страни предоставиха щедри субсидии за производството на електрически превозни средства (Electric Vehicle или EV), докато анализаторите правеха супер оптимистични прогнози за електромобилите и разочароващи за превозните средства с ДВГ.
Но последната година и половина показаха, че пазарът на автомобили е започнал да се движи леко назад. Потребителският интерес към електрическите автомобили осезаемо се охлажда, а хибридните модели отново се продават като топъл хляб.
Какво се случи с „неизбежното електрическо бъдеще” и защо хибридите отново са „на върха” днес?
Електромобилите – защо разочароват
Никой не отрича, че електрическите превозни средства са технологично напреднали и екологични. Но в „експлоатационната” реалност всичко се оказа не толкова розово.
Много собственици на електрически коли са изправени пред факта, че липсва достатъчно развита инфраструктура за зареждане на техните „батерийни коне”, разходите за експлоатация на електромобилите често са по-високи от очакваното, а през зимата пробегът, дори след пълно зареждане, бързо се топи.
В големите и развити мегаполиси собствениците на електрически автомобили се чувстват уверени. Но веднага щом напуснат големия град, започват проблеми.
Търсенето на „колонка за зареждане” и досадното чакане по време на „зареждане с електричество”, покачващите се цени на електроенергията, ограничението на пробега без презареждане – всичко това прави ежедневното използване на електрически автомобил не толкова просто и приятно.
Хибридите се завръщат и… засега печелят
На фона на подобно разочарование от „чистите” електрически автомобили, хибридите отново започнаха да изглеждат като разумен компромис. Автомобилите, които комбинират двигател с вътрешно горене и електрически двигател, ви позволяват да се движите из града с минимални емисии и същевременно не ви принуждават стриктно да планирате маршрута си, взимайки предвид наличието и местоположението на зарядните станции.
Тойота първа усети тенденцията и увеличи производството на хибридни модели като Prius и RAV4 Hybrid. Хонда обяви завръщането на хибридната си линия в Европа. Дори Форд и Киа, които активно разработват електрически автомобили, отново инвестират в хибридни платформи.
Продажбите говорят сами за себе си: хибридите набират популярност в САЩ, Европа и Япония. Освен това в много страни търсенето им надвишава предлагането.
Колко струва да си „зелен”?
Електрическите автомобили не са просто скъпи, те често са икономически нерентабилни без субсидии. Цената на нов електромобил, без „компенсаторни инжекции” от държавата, надвишава цената на подобен автомобил с двигател с вътрешно горене с 30-40%.
Добавете към това възможни проблеми с ремонтите, дълъг период на изплащане и липса на гъвкавост – и много шофьори започват да се питат: струва ли си?
В този смисъл хибридът е компромис, който „работи”. Често е по-евтин от електрически автомобил (или сравним по цена), а инфраструктурата за „зареждане” с гориво за него е развита.
И, което е особено важно: хибридът не променя радикално „навиците” на собственика на автомобил. Просто ги прави по-рентабилни.
Преди хибридът се смяташе за нещо „скъпо и сложно”. Днес той е масов продукт за собствениците на автомобили. Съвременните хибридни модели са ефективни, надеждни и не изискват никаква специална поддръжка.
Автомобилните производители са оптимизирали производството, намалили са цената на компонентите и са направили хибридите максимално близки до конвенционалните автомобили с двигател с вътрешно горене по отношение на управление, „поведение” и интериор.
Това, което пленява масовия потребител: няма проблеми със зареждането с гориво, няма „адаптация”, просто шофирате както обикновено, но разходът е само 4 литра на 100 км, а в градски цикъл можете да шофирате почти изключително на електричество, без участието на двигателя с вътрешно горене.
Нов вектор за автомобилната индустрия
Дори в Европа, където преди това доминираха лобистките движения за електрически автомобили, правителствата започват да преразглеждат плановете за пълна „електрификация” на моторните превозни средства.
Например, Германия временно отмени субсидиите за електрически автомобили, а Франция промени параметрите на данъчните облекчения за производителите на такива коли. Пазарът в САЩ дори се „охлади” – анализаторите регистрират спад в продажбите на електромобили за първи път от три години.
Хибридите не са крачка назад, а крачка, така да се каже, встрани. Възможно е по пътя към призрачното бъдеще на пълната електрификация автомобилите също да преминат през този „страничен” етап. Но какъв? Логичен, удобен, технологично и технически зрял.
Какво следва?
Бъдещето на автомобилната индустрия днес не изглежда като прав път, а като криволичещ маршрут. Електромобилите няма да изчезнат, но няма да останат единствени по пътищата в близко бъдеще. Те просто ще заемат своята ниша.
Хибридите, от своя страна, доказаха, че имат силни аргументи и предимства: разумна цена, практичност, екологичност. И в същото време няма ограничения и проблеми, които вгорчават живота на собствениците на електрически автомобили.
Оказва се, че реалността принуди автомобилната индустрия да се върне от необузданата „електрификация” към баланс между електрически автомобили и хибриди.
Няма по-тъпо нещо от хибрида, особено плъгин хибрида :)))