Нов тип литиево-йонни батерии ще захранват електромобили

Ако не броим градския транспорт, електромобилите не са много разпространено средство за придвижване. Към този вид автомобили винаги се е подхождало с предразсъдъци и известна ирония. Големите компании обаче не се отказали от разработване на електрически коли, а дори напротив – бележат сериозно развитие в тази област.

През първата половина на следващата година Phoenix Motorcars ще пусне на пазара изцяло електрифициран спортно-товарен автомобил, за който се говори, че ще опровергае недоверието и скептицизма относно електрическите автомобили. Цената от около 45 хиляди долара се определя като справедлива, особено когато се вземат под внимание и неговите възможности.

Автомобилът ще достига скорост от близо 180 км/час при ускорение от 0 до 90 км/час за по-малко от 10 секунди. Презареждането му ще се осъществява нормално за около 6-7 часа, или посредством специално устройство за експресно презареждане – за 10-15 минути. Засега обаче компаниите не дават подробности за това устройство.

По-късно през годината Phoenix Motorcars планират да създадат и спортна кола, която да изминава над 400 километра с едно зареждане, като цената ще остане същата.

Ключът към производството на ефективни електромобили е батерията, която осигурява необходимата за движение енергия. Известно е, че това е нов вид литиево-йонна батерия (подобна на тези при преносимите компютри), изработена от Altair Nanotechnologies.

Проблемът с използването на подобни батерии в автомобилите винаги е свързан с тяхното неустойчиво състояние и постоянната опасност от взривяване. От Altair твърдят, че NanoSafe решава тези проблеми.

Анодът в батерията на Altair е изграден от частици, в състава на които влизат два атома литий, три атома кислород и един атом титан. Традиционните аноди се произвеждат от графит, при който има опасност от термична реакция, вследствие на взаимодействия с електролита. За разлика от тях, анодът на Altair е инертен, т.е. няма склонност към взаимодействия, твърдят специалисти от компанията.

Към това му качество може да се прибави и обещанието за 12 години живот на батерията от страна на компанията-производител. Подобно твърдение допълнително изкушава автомобилните производители, а също и крайните клиенти.

Батерията NanoSafe постепенно добива популярност. Освен Phoenix Motorcars, с нея провежда експерименти и щатският Военноморски флот, където се опитват да  конструират 1-мегаватова електрическа централа за монтиране на кораб.

И други компании освен Phoenix Motorcars разработват електромобили. Tesla Motors, например, прилага един по-различен метод за решаване на проблема с батериите. Литиевата им батерия се състои от 6 800 клетки, като всяка една от тях е изолирана от другите, за да се избегне протичането на верижна реакция. Спортният електромобил на Tesla ще излезе на пазара догодина с цена 90 хиляди долара, съобщават от компанията.

При батериите на Altair акцентът пада не толкова на продължителността на живота на самата батерия, колкото на количеството енергия, която тя може да съхранява. Това обяснява и незаинтересоваността на производителите на мобилни компютри от подобен тип батерия, за сметка на автомобилните компании. От Phoenix Motorcars твърдят, че разходът на енергия при електрическите коли ще струва едва 3 долара за разстояние от 160 километра.

Сериозно предимство на електромобилите е, че частите им не се износват толкова лесно, което прави поддръжката значително по-лека, в сравнение с традиционните коли.

Коментар