TechNews.bg
АктуалноВодещи новиниНоваторски

Бъдещето на парите – отворено банкиране и по-разнообразни финтех услуги

Финансовите институции имат най-ценния актив за успех в днешната реалност: данните, трупани с години

(графика: CC0 Public Domain)

Дигитализацията на финансовите услуги не е от вчера и се наблюдава от десетилетия – с навлизането на картовите оператори, а по-късно – и на онлайн банкирането. През последните няколко години обаче технологичният напредък е по-бърз от всякога и е на път да промени изцяло представата ни за сектора. Консервативният модел на банкиране, ограничен до физически клонове и хартиени документи, бързо отстъпва място на една нова епоха, в която можем да плащаме и получаваме пари навсякъде, по всяко време и през всякакви устройства.

Днес вече използваме услуги, позволяващи разплащания чрез просто използване на имейл и дори – на снимка, направена с телефона. Налага се въпросът – как ще изглежда секторът в бъдеще и кои ще са факторите, които ще оказват влияние върху него.

На първо място сред тях са масовото покритие с широколентова свързаност, дигитализацията и фокусът върху мобилното банкиране, които позволяват достъп до финансови услуги по всяко време и от всяка точка на света.

Тези предпоставки от своя страна спомогнаха за развитието на динамична екосистема от финтех компании, предлагащи по-достъпни и лесни за ползване алтернативи на традиционните банкови продукти. Регулаторни механизми като директивите DORA и PSD2 в Европа също оказват влияние върху трансформирането и либерализирането на сектора.


Новата конкурентна среда

През последните години финтех компаниите навлязоха мощно на територията на банките. Решения като ApplePay и PayPal промениха представите за лекота на плащанията, появиха се нови картови продукти и екосистеми за лоялност.

Свикнали вече с това, потребителите имат същите високи очаквания и към своите банки. Някои от тях реагираха бавно, което ги направи уязвими за дигиталните “разрушители”, докато други се възползваха от новите трендове и намериха надеждни технологични партньори, добавяйки си експертиза и опит, липсващи в техните екипи.

Пътят към отворено банкиране

Въпреки огромния натиск от финтех сектора, традиционните банки държат силен коз – десетилетия история и доверие, без да броим и значителните им финансови ресурси. Предизвикателството пред тях е да превърнат този авторитет в работещ дигитален актив, който привлича и задържа съвременния потребител.

Формулата за успех минава през стратегически партньорства с технологични компании, които могат да осигурят бързата и ефективна трансформация, от която банките се нуждаят. Така се очертават два пътя напред – тези, които гледат на дигитализацията с недоверие, ще изостанат, докато тези, които я използват като катализатор за иновации, ще определят бъдещето на сектора.

Концепцията за отвореното банкиране (Open Banking) илюстрира отлично този стратегически избор. Регулации като PSD2, които налагат обмена на данни с трети страни, могат да бъдат разчетени като заплаха за традиционния модел или като двигател за иновации и създаване на стойностни партньорства.


Ролята на технологичните партньори

Софтуерните компании с опит при внедряването на банкови системи имат важна роля за премахването на границата между традиционните банкови услуги и новите финтех играчи. В добавка те могат да осигурят пълно съответствие със сложните регулации, както и да предоставят на банките инструментите, с които да превърнат тези изисквания в конкурентно предимство. А български компании като Sirma вече се налагат като играчи с глобален опит в този сектор.

Подобно партньорство дава на финансовите институции достъп до готови, иновативни решения, които могат да оптимизират бизнес процесите им и същевременно – да подобрят цялостното клиентско изживяване – от първия дигитален контакт с клиента до автоматизираното одобрение на кредити.

Модерните технологии като изкуствения интелект позволяват на банките да използват най-ценния си актив – данните, за да създават персонализирани оферти. А решения като интелигентни чатботове и дигитални портфейли вече са стандарт за изграждането на сигурни и дълготрайни отношения с клиента.

Изводът е недвусмислен – дигиталната трансформация е задължително условие за успех. В този контекст, изборът на технологичен партньор се превръща в решаващ стратегически ход. Той ще определи кои институции ще превърнат съвременните предизвикателства във възможности за растеж и кои ще се утвърдят като лидери на финансовия пазар през следващите десетилетия.

още от категорията

AI агенти трансформират управлението на разходите

TechNews.bg

Новоизгряващият апетитен пазар: системи за наблюдение на търговията

TechNews.bg

Размествания сред финтех лидерите, Европа изостава драстично

TechNews.bg

AI чатбот обслужва клиенти на Access Finance в режим 24/7

TechNews.bg

myPOS придоби Toporder, ще наеме още 130 души в България

TechNews.bg

Бизнесът се нуждае от нови финансови технологии

TechNews.bg

Коментари