
Пожар в най-големия център за данни в Южна Корея, за който се предполага, че е причинен от неизправност на литиева батерия, наруши работата на много държавни служби и министерства. В момента само 10% от системите са възстановени.
Пожарът в центъра за данни на Националната служба за информационни ресурси (NIRS) на Южна Корея, който се разгоря на 26 септември около 20:20 ч. местно време, наруши работата на 647 системи, 70 от които са свързани с правителството.
Сред засегнатите са порталът за правителствени услуги Government24, системата за мобилна идентификация, системата E-People, уебсайтовете на министерства, включително Министерството на вътрешните работи и безопасността (което включва NIRS), и онлайн услугата за електронна поща на правителството.
До 29 септември 2025 г. само 62 от 647-те засегнати системи бяха възстановени. Финансовите и пощенските системи, както и порталът за обществени услуги Government24 са сред първите възстановени. Очаква се пълно възстановяване на системата до две седмици.
Причини за пожара
На пожара веднага е определена най-висока степен на опасност, а един човек е ранен. На мястото на пожара са пристигнали приблизително 70 пожарни и 170 пожарникари. Огнената стихия е овладяна до 6:30 ч. сутринта на 29 септември.
Според Министерството на безопасността и сигурността, батериите са били използвани повече от десет години, а гаранцията им е изтекла миналата година. Производителят LG Energy Solution в момента се въздържа от коментар, заявявайки, че разследването е в ход.
Всички яйца в една кошница
Главният център за данни на Националната служба за информационни ресурси (NIRS) на Южна Корея в Теджон е ключов за информационната инфраструктура на азиатската страна.
Южнокорейският премиер Ким Мин-сок заяви, че пожарът е парализирал вътрешната цифрова платформа на правителството и че ще бъдат използвани всички налични ресурси за възможно най-бързо възстановяване на системите.
Министър-председателят отбеляза също, че основен проблем е концентрацията на критични правителствени системи на едно място.
Според експерти, инцидентът показва липсата на установени системи от страна на правителството за възстановяване на критична инфраструктура, въпреки че подобни прекъсвания са се случвали и преди това.
Не за първи път
През 2022 г. пожар в корейски център за данни повреди някои от най-често използваните услуги в страната, като например приложението за съобщения Kakao и онлайн плащанията.
Според Института Uptime, от 1994 г. насам са регистрирани 11 пожара в центрове за данни. По-скорошна статистика за периода от 2020 г. до 2023 г. показва 14 големи прекъсвания, също причинени от пожари.
Въпреки относителната рядкост на пожарите в центрове за данни, последиците от тях могат да бъдат катастрофални за инфраструктурата, да не говорим за заплахата за живота и здравето на служителите, както и за престоя на компанията и свързаните с него загуби.
Инспекторите по сигурност посочват следните ключови мерки за гарантиране на сигурността на центровете за данни:
- редовни одити на електрическата мрежа;
- обучение на персонала;
- одит и модернизиране на системите за пожарогасене;
- наличие на резервни захранвания;
- прилагане на протоколи за възстановяване след бедствия;
- наличието на резервни системи.
Електронно управление в Южна Корея
Според проучване на ООН от 2024 г., което сравнява е-развитието на 193 държави членки на организацията, Южна Корея се нарежда на четвърто място по ниво на електронното управление.
Общият темп на растеж на азиатския регион надвишава този на другите региони (7,7% за две години, в сравнение с 4,1% в Северна и Южна Америка и 2,3% в Европа).
Извънредните събития обаче подчертават несъвършенствата на е-системите и потенциалните сериозни последици от техния провал. Като лидер във внедряването на електронно управление, Южна Корея неизбежно се сблъсква с подобни предизвикателства.
