Управляемите услуги по печат – буен пазар

Управляемите услуги по корпоративния печат са бизнес, който буквално “избуява” в последно време в България. Растежът е много бърз – толкова, че е невъзможно да бъде наречен “здравословен”, защото темповете са твърде големи. Фазата, в която се намира пазарът в момента, е все още в самото начало на възхода, който ще превърне услугите по управление на печата масова практика.

Като цяло пазарът на печатащи решения у нас е все още твърде незрял. 80% от потребителите директно си купуват принтери и мултифункционални устройства, без да се интересуват от какъвто и да е друг вариант за използването им – например аутсорсинг на печатните дейности или поне договор за обслужване на техниката. За сравнение, в останалите страни от Европа този процент е 28% и се отнася преди всичко за домашните клиенти. Иначе казано, мнозинството от потребителите в Западна Европа купуват периферия в комплект с договор по същия начин, по който у нас масово се купуват мобилни телефони с договор към оператор, докато придобиването на печатащата периферия е най-често без договор за услуга.

Процентните данни и анализът на пазара бяха представени тази сутрин от IDC България по време на специализираната конференция „Решения за управление на документите и печата 2010“.

Все пак пазарът у нас показва известни признаци на съзряване, коментира Евелин Стоев, старши анализатор в IDC България. Една от индикациите за това е фактът, че от страна на корпоративния бизнес у нас има интерес към съкращаване на разходите за печат. Според Стоев, засега този интерес не довежда до промени на пазара и търсенето на услуги. Анкетите на IDC България разкриват, че повечето мениджъри в близките три години няма да мислят за закупуване на управляеми услуги по печата.

Друг признак на съзряване на пазара е въпросът кои са важните критерии за избор на печатащо решение. Някога най-важна при избора бе поддръжката на устройството. Сега най-съществена за фирмите е оптимизацията на бизнес процесите, както и управлението на разходите и рационализацията на инфраструктурата, посочи Евелин Стоев.

Трети знак за съзряването на пазара е въпросът кой взема решенията за начина на ползване на печатащите устройства. До неотдавна това решение се оставяше в ръцете на т. нар. офис-мениджър, т.е. онзи, който най-много използва принтерите. С течение на времето това се променя и вече подобни решения се възлагат на все по-отговорни лица от мениджмънта, посочи Стоев.

Интересно наблюдение на анализаторите от IDC е, че не се оправда очакването с цифровизацията на офисите печатането на хартия да намалее. Оказа се погрешна прогноза и е факт, че печатането се увеличава, посочи Стоев. Причината за това е проста: абсолютният обем на документите се увеличава главоломно. Системите за дигитален документооборот поемат част от тези огромни обеми, но все пак увеличението е толкова голямо, че печатът продължава да расте.

Сред големите драми при корпоративния печат остава темата за съвместимите консумативи. Вендорите настояват да се използват оригинални консумативи като гаранция за качеството. Голямата част от клиентите обаче предпочитат съвместимите заради ценовото предимство.

Това е един от проблемите, които се решават с използването на управляеми услуги по печат. Доставчиците на управляемата услуга боравят с оригинални консумативи, но ефективността на работата им и обемите, с които работят, позволява стойността на оригиналните консумативи да е съвсем приемлива. Има и други източници на спестяване на разходи, които се наблюдават при ползване на управляемите услуги за печат. Тук могат да се посочат намаляване на използваната хартия, поддържане на по-малък персонал за обслужване на печатните машини, съкращаване на времето за ремонт. Оптимизира се също документопотокът.

Когато става дума за управляемите услуги по печата, лидер на пазара у нас е Konica Minolta, твърди IDC. Така е, защото фирмата е първата у нас, която започна да предлага подобни решения „по заявка“. Предимството на първия продължава да е в полза на Konica Minolta и фирмата е неоспорим лидер, поясниха анализаторите.

Основни конкуренти са й HP и Xerox, които обаче късно се включиха на пазара, посочиха от IDC. Двете фирми имат и друг казус за разрешаване, свързан с партньорския им канал. Налице е силно преплитане на партньорските канали, което създава смущения и засяга продажбите, отбеляза Евелин Стоев.

Конкуренти на челната тройка се опитват да бъдат Canon, Lexmark, Brother, при които обаче е налице голямо изоставане. Амбиции за позициониране в сегмента има и Samsung.

Образоването на пазара е най-голямото предизвикателство пред доставчиците на управляемите услуги по печат. 88% от фирмите у нас не ползват такава услуга не защото не искат, а защото не знаят достатъчно за нея, подчерта Стоев. Заедно с партньорите си сега вендорите трябва да вложат усилия да образоват пазара по тази тема. Задачата е трудна и се реализира “на мускули”, т.е. няма пряка възвръщаемост на инвестицията, но в дългосрочен план ще донесе ползи, защото ще развие пазара.

Добрата новина е, че всъщност пазарът у нас не изостава толкова много спрямо световния, посочи Стоев. Не е нужно да „откриваме топлата вода“ – достатъчно е само да следим какво се случва по света.

Натрупаният опит в предлагането на тези управляеми услуги ще има значение и ще бъде голямо конкурентно предимство за играчите занапред. В частност това е свързано и с познаването на ключовите бизнес-сегменти у нас – телекоми, банки, ДА и др.

Силен коз за всеки играч ще е наличието на ексклузивно партньорство. Това е важно за успеха, който не може да бъде постигнат при наличното в момента преплитане на партньорския канал.

Не на последно място трябва да се има предвид, че у нас има софтуерни фирми, готови да си партнират с хардуерни вендори за предлагането на качествено решение -това е една добра бизнес-възможност.

Коментар