Adecco: обучавайте кадрите си с евро-пари

Навсякъде по света работодателите се оплакват от качеството на образованието, но има нещо, което българските фирми могат да направят по въпроса с квалификацията на служителите – да ги образоват, използвайки европейски средства. Това препоръча Стефано Лонго, временно изпълняващ длъжността изпълнителен директор на Adecco България, по време на среща с медиите тази сутрин.

Според Лонго, бизнес-организациите в Европа имат уникалната възможност да повишат квалификацията на служителите си, инвестирайки минимално от собствените си бюджети и финансирайки тренингите от фондовете на ЕС.

Всички видове умения и качества могат да се преподават под формата на курсове и обучения, финансирани с евро-средства: технически знания и умения, чужди езици, дори и т. нар. меки умения като например работа в екип и др.

Само за изминалата година Adecco България е инвестирала над 280 000 евро в обучение на кадрите си, посочва Лонго. Над 70% от тези пари се поемат по различни европейски програми, добавя мениджърът.

„Меките“ умения са част от нещата, на които българските кадри като цяло имат още да се учат, смята шефът. „Наскоро ни се наложи да набираме кадри, включително и от България, за офисите на голяма компания в Чехия, – разказва Стефано Лонго. – Българите, които заминаха там, бяха изключително високо оценени като технически знания и умения. Те бяха също така много добре приети и харесани като хора, чисто човешки. Но им се наложи да извървят много дълъг път на развитие от гледна точка на вписването в средата, в която попаднаха, тъй като се озоваха в една интернационална, много динамична и модерна работа среда, а допреди това са работили в организация с много по-различен, стар модел“.

По думите на Лонго, има три много добри предпоставки за развитие на кадрите в България – както на ИТ специалистите, така и на експертите от други сфери. На първо място Лонго изтъкна „многоезичността“ на младите хора в България.

Вторият ключов фактор е наличието на много добри български специалисти в чужбина, из Западна Европа и САЩ. Това са около 1,5 милиона висококвалифицирани, опитни специалисти, които биха могли да дойдат обратно в родината си и да работят тук. Те обичат страната си и имат голямо желание да се върнат, нужни са им само подходящи работни условия за това, убеден е шефът на Adecco България.

Имайки опит в структурите на Adecco из 13 различни страни от Централна и Източна Европа, Лонго прави интересен паралел: според него и от Румъния много голям брой служители са заминали на работа в чужбина, но те „не са добре квалифицирани, в чужбина взимат добри пари и нямат никакво желание да се връщат в страната си“, докато българските кадри на Запад „са висококвалифицирани, взимат добри пари – по това си приличат с румънците – и имат желание да си дойдат обратно“.

Третата добра предпоставка, според Лонго, е способността на България да привлече добри специалисти – чужденци. Тук те могат да намерят добра работна среда и евтин начин на живот, което е привлекателно.

Adecco е международна компания за услуги и цялостни решения в областта на човешките ресурси. Централата й се намира в Швейцария, има офиси в над 60 страни по света. У нас е позната от 2007-2008 година, когато дойде в страната под името Ajilon България във връзка с „експериментален“ проект за HR услуги за Hewlett Packard. По-късно компанията промени името си на Adecco. В момента има офиси в София, Варна, Бургас, Пловдив, а сред клиентите й на българска територия освен HP са и IBM, Unicredit Булбанк, SG Експресбанк и др.

Една от основните услуги, които Adecco развива у нас, е т. нар. „people lease“ – наемане на висококвалифицирани специалисти за временна работа по проекти на външни компании-клиенти на Adecco. При този сценарий експертите се ангажират на работа за конкретни проекти, срочно, като сключват договор със самата Adecco и получават цялостно HR обслужване от нея (ТРЗ, регистрация на договор в НОИ и т.н.), докато задачата, по която работят, е възложена от фирмата-клиент.

За първите четири месеца на 2010 година фирмата отчита 35% ръст на продажбите в сравнение с януари-април 2010 г.

Коментар