Български клиенти все по-често се натъкват на проблеми с американски туроператори, от които те са закупили круиз ваканции чрез интернет и са платили със своите кредитни карти. Потърпевшите се обръщат за съдействие към Българското круиз общество основно за два типа проблеми: отказ на документи за пътуване, при платен круиз; и сигурност на плащанията.
Круиз линиите отказват да издадат документи за достъп до борда на кораба на клиенти, които не са американски или канадски граждани, въпреки че са закупили своя круиз именно чрез американски или канадски туроператор. Става въпрос за случаи, при които е платено с кредитна карта, която не е от американска или канадска банка.
Он-лайн покупките от американски туроператори не гарантират защита на потребителските права на клиентите от България и има сериозен риск по сигурността на плащанията и връщане на сумите, предупредиха от круиз обществото.
За последната година в организацията са постъпили сигнали от клиенти, закупили он-лайн ваканции от американски туроператори за круиз линиите Royal Caribbean, Celebrity Cruises, Azamara Cruises, Costa Cruises, Holland America Line, Princess Cruises и Oceania Cruises, като този списък не претендира за изчерпателност само за тези круиз линии.
Круиз индустрията се характеризира с изключително динамично ценообразуване, с цени които се променят всеки ден. Някои американски туроператори закупуват предварително големи обеми каюти и ги предлагат чрез интернет на цени, които могат да бъдат около 5% по-ниски от тези в Европа.
За да предотвратят потенциални загуби и спад на приходите си обаче, круиз линиите забраняват на американските туроператори да приемат резервации от Европа или от други страни. Клиентите в България са все още неинформирани за тази практика и съществува опасност да бъдат привлечени от цена, която в някои случаи може да бъде само с около 5% по-ниска. При подобни случаи рискът от провал на круиза е сериозен, а клиентите рискуват и плащанията си.
В много от случаите се оказва, че на сайтовете на американските туроператори има публикувани телефонни номера, които са на съвсем отделни, външни компании, обслужващи телефонните обаждания на туроператора. Дори клиенти, владеещи много добър английски език се налага да говорят по 20-30 минути с автоматични телефонни секретари или са прехвърляни през няколко служителя докато стигнат до правилния отдел на туроператора. Обикновено адресите на електронните пощенски кутии са общи и може да минат седмици или месеци докато се установи правилният контакт.
По време на участието ни в най-голямата круиз конференция в Европа преди две седмици в Саутхемптън, представителите на Google обявиха статистика, че един потенциален клиент за круиз ваканция посещава средно 22 интернет сайта. Българското круиз общество съветва гражданите, които планират сега или занапред пътуване, за сигурност да се обръщат към родни туроператори с експертен персонал за планиране и резервация на круиз ваканции.