Софтуер подобрява железопътния транспорт

Научноизследователски проект, финансиран от ЕС с 2,6 милиона евро, намалява смущенията в движението на влаковете при пътуванията това лято. В рамките на ARRIVAL е разработен софтуер, който управлява графиците на влакове по-ефективно и се справя в реално време с възникналите смущения, запазвайки същото ниво на безопасност, съобщи Европейската комисия.

Някои железопътни оператори в Европа вече прилагат резултатите от този научноизследователски проект, за да гарантират по-ефикасна експлоатация на железопътните мрежи както по отношение на изработването на графици, така и при справяне с непредвидени смущения.

Разработените алгоритми имат потенциално приложение и в други области като системи за разпределение на пътния поток, промишлени системи за управление на потока от операции, електронна търговия, мрежи с равнопоставени възли, мрежи за разпределени изчисления и здравеопазване.

Ключът към намаляване на закъсненията при пътуванията с влак се крие в оптимизиране на планирането и в предотвратяване на верижни закъснения, които могат да възникнат вследствие на конкретно транспортно смущение. Да чака ли влакът за връзка или да отпътува навреме? Обикновено последователността, в която влаковете използват трасетата, е твърдо установена. Как трябва да се преразпределят пероните, ако има закъснения? Тези решения изискват сложна логистика, като времето за актуализиране на графиците и за свеждане на неудобствата за пътниците до възможния минимум е малко.

По традиция железопътните оператори използват само в минимална степен компютри, когато се справят със смущения (обикновено графичен софтуер, за да визуализират положението). Чрез новите методи могат да се определят оптимални графици на движение, както и да се разработват процедури за случаите на закъснение на влаковете.

Успехът на ARRIVAL се основава на нови алгоритми, които позволяват по-ефикасна организация на управлението на железопътната инфраструктура: от графиците за влакове, разпределянето на перони, персонал и товари до мерките за справяне със смущения в реално време, например пренасочване на влакове или промяната на графици.

Алгоритмите на ARRIVAL бяха използвани например за изчисляване на нов график за националната железопътна система на Нидерландия, която обработва 5500 влака на ден и понастоящем е една от най-ефикасните железопътни мрежи в Европа. В Берлин времето за чакане при смяна на линиите в мрежата на метрото беше намалено от 4 на 2 минути, след прилагане на алгоритмите.

Швейцарските железници пък приложиха оптимален планов график, изработен на базата на алгоритми на ARRIVAL, за експлоатация на допълнителни влакове по високорискови коридори, които се използват както от товарни, така и от пътнически влакове.

И други железопътни оператори в Европа проявяват интерес към въвеждане на тази технология. Опитите, проведени в Италия на гарите в Палермо и Генуа, доведоха до намаляване на закъсненията с 25%.

Всеки европеец пътува средно по около 800 километра на година с влак, според статистика, изнесена от Европейската комисия.

Коментар