По какво си приличат Facebook и Microsoft?

Единият от тях има състояние на стойност около 50 млрд. долара, а другият е 26-годишен главен изпълнителен директор на компания, често обвинявана в липса на бизнес модел. И въпреки това Бил Гейтс и Марк Зукерберг имат много общо помежду си. Това твърди един от авторите на „Fortune“ Дейвид Къркпатрик в новата си книга „Ефектът Facebook“.

Къркпатрик споделя, че от момента, в който за първи път срещнал Марк Зукерберг през 2006 г. – тогава основателят на Facebook е бил на 21 г. – той му напомнял за Бил Гейтс. „Подобно на Microsoft, Facebook също има визия за овластяване“, казва Къркпатрик.  

Microsoft бе компанията, която искаше да „сложи компютър във всеки дом“, продължи авторът, а Facebook създаде платформа, която може да помогне на всеки човек на планетата да споделя информация с всеки друг. Всяка от двете е революционна в своето време, казва Къркпатрик. Той обръща внимание и на други прилики между двете компании, които обаче представляват предизвикателства.

Първото е сигурността. Дали Facebook не е „работна площадка“ за развихряне на измамници и други престъпници? Разбира се, казва Къркпатрик. "Сигурност ще стане проблематично нещо, защото мрежата днес е подобна на Windows – всеки иска да я атакува“. С вездесъщото присъствие идва и несломимото желание за разбиване.

Зукерберг има и друг проблем, който се задава пред него, какъвто и Гейтс е имал. „Вярвам, че ще стане обект на сериозно държавно регулиране и натиск“, казва Къркпатрик. Това не е учудващо, според него, особено като се имат предвид някои специални стремежи на компанията – например да се утвърди като база данни за удостоверяване на самоличността – това означава да прави неща, които по традиция са в правомощията на правителствата, не на частни фирми. Зукерберг се притеснява, че този момент ще дойде, а той вече е започнал, добавя писателят.

Къркпатрик може основателно да твърди, че е забелязал потенциала на Facebook доста отдавна. Той започва да пише книгата си в началото на 2008 г., когато услугата имаше „едва“ около 50 милиона потребители. „Днес те са десет пъти повече“, посочва той.

Коментар