Да спрем спама в електронната си поща

Използването на имейлите като масова маркетингова стратегия се превръща в епидемия. Тя залива потребителите с огромно количество рекламни съобщения, в голямата си част нежелани.

Според едно скорошно проучване на Postini, 91% от цялата имейл кореспонденция в момента е спам, като се наблюдава непрекъснато увеличаване на обема на нежеланите съобщения.
Ако използвате имейл, рано или късно ще се сблъскате с този проблем. Най-добрият вариант е да избягвате нежеланата е-поща, за да не губите излишно време, но все пак остава неудобството да си разчиствате задръстената имейл кутия.
Дразнещи рекламни съобщения
В общия случай спамът представлява дразнеща реклама на каквито се сетите продукти и услуги. Как точно стига до вас? Спамърите изпращат своите досадни съобщения от един имейл до хиляди и милиони получатели, като за целта се сдобиват със списъци с валидни имейл адреси. За кратко време пощенските кутии на потребители от целия свят се заливат с нежелани съобщения, без почти никакви разходи за спамърите.
Вторият често срещан източник на спам са множеството вируси или червеи. След като веднъж компютърът бъде инфектиран с една от тези програми, зловредният софтуер автоматично се препраща на всички имейл адреси, които открие в инфектираната система. Ако тези съобщения бъдат отворени, червеят се възпроизвежда и ситуацията ще се повтори, като по този начин може да се стигне до епидемична ситуация.
В някои случаи можете да получите червея от ваш познат, с когото често комуникирате по електронната поща. Но в обичайния сценарий съобщенията с червеи идват от привидно достоверни източници, например от името на известна компания, и в тях се твърди за обновление на продукт или нещо подобно. Пощенските червеи сканират файловете на компютъра ви, за да открият имейл адреси, към които да разпространят заразата.
Как попадате в списъка на спамъра?
Повечето комерсиални спам имейли се изпращат чрез огромен списък от имейл адреси, купени или придобити по някакъв друг начин от спамърите. Имайте предвид, че вашият имейл адрес е стока в Интернет. Именно поради това, множество сайтове, особено тези за безплатно сваляне на файлове или за безплатни услуги, изискват вашия имейл адрес.
Много от сайтовете за онлайн бизнес продаваха своя списък от клиенти с цел печалба. Ако ви поискат имейла, без изрично да ви информират, че той няма да бъде използван за маркетингови цели, бъдете много внимателни – рискът вашият мейл да попадне в списъците на спамърите е много голям.
Разбира се, съществуват и други начини за сдобиване с имейл адреси от комерсиалните спамъри. Например, чрез използване на автоматизиран софтуер, който претърсва уеб страниците и записва всеки имейл адрес, който срещне. За да се предпазите, избягвайте да изписвате имейла си във форуми или постинги.
Техники за избягване на спама
Един от най-добрите начини да избегнете препълването на вашата пощенска кутия със спам съобщения е да не използвате основния си адрес, а някой измислен, който никога няма да посещавате и съответно няма да видите нежеланите рекламни материали. Така че, когато се регистрирате някъде и нямате абсолютно никакво желание да получавате каквато и да е обратна кореспонденция, използвайте вашия измислен адрес.
Имайте предвид, че някои от спам съобщенията предоставят възможност да се откажете от тяхното получаване, но в повечето случаи не е никак благоразумно да направите това. Никога спамърите няма да престанат да ви изпращат своите съобщения, а с желанието си за отказ единствено ще им потвърдите, че този адрес е активен и се използва – това ще доведе до още повече нежелани писма. Затова е по-добре да използвате някои от следващите методи, за да блокирате спама.
Правила за съобщенията в Outlook Express, които филтрират спама
Outlook Express съдържа опростена система за боравене със съобщенията, която можете да използвате за сортиране на входящата поща. В зависимост от темата, подателя, съдържанието на имейла или наличието на прикачен файл, можете да изберете съобщението да бъде изпратено към определена папка или директно да бъде изтрито.
Преди да започнете да дефинирате правилата, трябва да създадете специална папка, където да бъдат изпращани съобщенията. За да направите това, стартирайте Outlook Express, натиснете десен бутон на мишката върху Локални папки (Local Folders) и изберете Нова папка (New Folder), след което въведете име, например SPAM и натискате ОК.
Сега предстои да определите правилата, по които ще се извършва филтрирането. За целта отидете в Инструменти>Правила за съобщенията>Поща… (Tools>Message Rules>Mail…), за да стартирате прозореца за ново правило.
Първо избирате условие, т.е. нещата, които искате да избягвате във вашите имейли. След това опишете точните детайли в Описание на правило (Rule Description), което се намира в долната част на прозореца.
Например, ако получавате имейли, които в полето Относно (subject) съдържат „check this“, маркирайте Където редът „Относно“ съдържа специфични думи (where the subject line contains specific words), след което натиснете върху подчертания линк в Описание на правило (Rule Description). В появилия се прозорец Въведете конкретни думи (enter specific words) напишете „check this“ и натиснете Добави (add), след което ОК.
Следва да определите действие, което да предприме Outlook Express, когато открие имейл с условията, които сте установили. Както виждате, има множество опции – от преместване до директно изтриване на нежеланата поща. Все пак използвайте автоматичното изтриване с голяма доза внимание, за да не изгубите, без да искате, важна кореспонденция. Затова по-правилният вариант е да създадете спам папка, която да проверявате от време на време и след това да я триете.
Филтриране с правила за съобщенията
Да кажем, че искате всички писма, съдържащи „check this“ в полето Относно, да бъдат препращани автоматично в папката SPAM. За да направите това, сложете отметка пред Премести го в указаната папка (move it to the specified folder), след което в панела Описание на правилото (Rule Description), натиснете подчертания линк и изберете SPAM папката.
Така вече правилото е завършено. Можете да дадете име на правилото, след което натискате ОК и то влиза в сила за пощата ви оттук нататък.
С помощта на правилата можете също да насочвате писма, които съдържат прикачени файлове, в определена папка, откъдето впоследствие след внимателна преценка да ги отваряте или не. Тази и други опции ще ви помогнат да организирате пощата си по-ефективно.
Правилата за съобщения се използват и за блокиране на имейли от специфичен адрес. Функцията Блокирани податели (blocked senders) автоматично изпраща кореспонденцията от тези източници към папката Изтрити. За да направите това, стартирайте Outlook Express, отидете на Инструменти>Правила за съобщенията>Поща…Блокирани податели. Натиснете Добавяне и напишете адреса, който искате да блокирате. След натискане на ОК, правилото вече е в сила.
Филтриращ софтуер
Дотук разгледахме едно доста опростено и ниско ниво за предпазване от нежеланата поща, което не изисква допълнителен софтуер. На пазара съществуват множество други решения, както комерсиални, така и безплатни. Много от компаниите, които предлаган софтуер за Интернет защита, включват в своя пакет и антиспам филтър. Обикновено тези програми ви дават възможност да изтриете директно спам писмата или да ги изпратите в специално създадена папка.
За идентифициране на спама софтуерът използва в общи линии три похвата: блокиране на спама при проверка за дума или съчетание от думи в съдържанието на имейли; блокиране на спама чрез обновяващ се списък на познати спам изпращачи; и  блокиране на всички имейли, които не са от предварително одобрени източници.
Дали ще изберете варианта с правилата за съобщения в Outlook Express или някое друго решние – различен имейл клиент (например приложението с отворен код Thunderbird) или софтуер за цялостна Интернет защита, зависи от вашите предпочитания и възможности.

Коментари по темата: „Да спрем спама в електронната си поща”

добавете коментар...

  1. Майка ти

    Йонката ми спами НОН-СТОП

  2. Posetitel

    По-добре да се вземе качествено решение с антиспам филтър, защото спамът обикновено идва от различни адреси и има различни теми. Защитата от SPAM може да бъде на сървъра с пощенски кутии или на място при самия краен потребител, като за предпочитане е първия вариант.

Коментар