Две трети от интернет потребителите у нас биха се отказали от покупка, ако прочетат негативно мнение за търсения от тях продукт в интернет – из форуми и социални мрежи. Един от четирима от родните е-купувачи пазарува от български сайтове, а 19% предпочитат да пазаруват в чужди сайтове. Повечето плащат при доставката и малцина използват електронни плащания. От останалите, които не пазаруват онлайн, 80% се въздържат заради страхове от злупотреба с личните им данни.
Цифрите са част от данните от проучване сред интернет-потребители у нас, проведено от агенцията за ПР и маркетингови комуникации All Channels и специализираната агенция за социологически изследвания НОЕМА. Оттам не крият, че проучването е предназначено за фирми, най-вече за клиенти на маркетинговата агенция, които планират маркетинговите си активности в интернет. Това е и причината изследването да е базирано на първоначално проучване сред някои от най-големите корпоративни организации – клиенти на All Channels – фирми като Nestle България, Фикосота Синтез, Avon, Белла България, Microsoft България и др.
Друго откритие в проучването е, че 76% от активно ползващите интернет у нас имат профил във Facebook. Това е водещата социална мрежа сред родните уеб-потребители. Другата много популярна социална мрежа Twitter “диша праха” на Facebook: ползват я едва 10% от нашенци. На много повече внимание се радват vbox7 (31,2%), форумите (30,6%), YouTube (27,2%), сайтовете за запознанства (18,3%).
32% от имащите профил в социална мрежа се “сприятеляват” с марки. От тях 43% казват, че биха искали да виждат полезна информация в профилите на приятелите си, а за 37% “приятелството” с марки е източник на информация. Тези данни са важни за бранд-мениджърите на фирмите, посочват от All Channels.
79% от интернет потребителите правят проучване онлайн, преди да пристъпят към покупка на продукт. В същото време 44% от хората, които не ползват интернет, преди покупка се допитват до свои познати, които черпят информация онлайн. Това е показателно и издава, че хората, които ползват интернет, често са “лидери на мнение”, анализират от НОЕМА.
53% от потребителите могат да кажат, че са купили продукт, за който са научили от интернет. Две трети са готови да се откажат от покупка, ако прочетат негативно мнение за продукта в интернет. Що се касае до е-пазаруването, 26% от родните е-купувачи пазаруват в български сайтове, а 19% предпочитат да пазаруват в чужди сайтове. Повечето плащат при доставката – малцина използват електронни плащания. Най-много през интернет се купуват книги, туристически услуги, дрехи и обувки, цветя, храна.
От всички уеб-потребители 16% ползват смартфон. Точно четвърт са тези които ползват интернет през мобилен телефон, казват от НОЕМА. Шокиращо високия процент на потребители, които ползват интернет през мобилен телефон, от НОЕМА обясняват с това, че има много потребители, които “обикалят местата със свободни W-Fi мрежи” и през тях сърфират в Интернет – а не през връзката, осигурена от съответния GSM оператор.
Проучването, което претендира да е национално представително, е проведено по три направления. Първата част включва ндивидуални “офлайн” интервюта сред 1000 души на възраст над 15 г., потребители на уеб-пощи. Второто направление включва групови дискусии с уеб-потребители, а третото – онлайн анкета сред 2000 души, също случайно подбрани.