Само един час, прекаран пред видео игра, кара тийнейджърите да ядат повече през останалата част от деня, сочи изследване.
Проучването сред 22-ма юноши с нормално тегло откри, че момчетата приемат по-голям обяд, след като преди това са играли игри един час, вместо да релаксират. И не са компенсирали обилното хранене с изразходване на повече калории, или с приемане на по-малко храна през останалата част от деня.
Момчетата са приели средно 163 калории повече през деня, когато са играли видео игри, съобщава американско списание за здравословно хранене (American Journal of Clinical Nutrition). Не е ясно какво трябва да означава това за геймърите, но се добавят още данни, които свързват като цяло времето, прекарано пред екрана – телевизор, или компютър с наднорменото тегло.
Повечето наблюдения по този въпрос посочват примери, но не доказват причинно-следствена връзка. Текущото проучване обаче прокарва тезата, че самото занимание с видео игри може да промени хранителните навици, обясняват изследователите от AJCN. Наблюдава се повишаване на апетита, но нивото на хормоните на глада не e било променено от видео игрите, заключава един от експертите, изследвали наднорменото тегло и начина на живот в детската болница на Института за изследвания на Източен Онтарио в Отава.
Налице е лек „ефект на умствен стрес”, а храната може би задоволява нуждата на мозъка от „награда”. В повечето случаи храната, която децата е искат, е предимно богата на въглехидрати и мазнини. В предишни изследвания е наблюдавана подобна зависимост между работата с компютър и приема на калории.
За текущото изследване екипът е накарал тийнейджърите да дойдат в лабораторията в два отделни дни. На единия ден сутринта са играли футболна видео игра и после са обядвали, а на другия ден просто са си стояли тихо преди обяд. След като се прибрали вкъщи, децата си записвали какво са яли през останалата част от деня.
Изводите като цяло са, че тийнейджълите са изразходвали повече енергия с видео игрите, отколкото релаксирайки, но приемът на храна след това не само компенсира енергията, но в края на деня са установени излишни 163 калории.
Учените обясняват, че в живота реално количеството излишни калории може да бъде и по-голямо, ако децата прекарват часове във видео игри и през това време похапват нездравословни храни. От друга страна, не е ясно дали приемът на повече калории, установен в проучването, е „временен ефект”, който отшумява при редовно играене на видео игри. Ако обаче това не е моментно явление, би било много притеснително. Въпреки че 163 калории звучат безобидно, при хроничното им приемане те могат да окажат съществено влияние след години. Една кутийка кола например съдържа 90 калории.
Изследователите съветват родителите да се опитват да ограничават децата си по време на престой пред телевизор или компютър и да заменят част от този период с физическа активност. Като цяло се препоръчва времето, прекарано пред екран, да е не повече от 2 часа на ден, но проучванията доказват, че малко деца успяват да го спазват. Препоръчва се родителите да са в ролята на „модел за подражание”, вместо те самите да се закотвят на едно място. „Излезте навън и играйте с децата си”, призовава той.
И все пак авторите на изследването не обвиняват видео игрите за епидемията от затлъстяване сред децата. Предпазването от това е комплексно, а игрите са само един фактор от цялостната картина.
При бъдещи проучвания ще бъде интересен ефектът на така наречените „активни” видео игри върху калорийния баланс на децата. Положителното е, че те карат играчите да се движат и да изразходват енергия, но ако също така поощряват преяждането, не би имало смисъл.