Рискови капитали се вливат в следващата уеб вълна

Повече от 5 милиарда долара рискови капиталови инвестиции бяха налeти в млади уеб компании през първото четиримесечие на годината, показват данни на Thomson Reuters Deals Intelligence. Това е най-голямата финансова инжекция от бума на дотком преди повече от 10 години.


Рисковите инвеститори смятат, че днешните млади компании са много по-печеливши покрай развитието на т.нар. cloud computing
 

Но макар и малка, тази сума поставя 2011 като най-силната година от 2000-та насам, когато повече от 55 млрд. долара бяха похарчени за развитие на нови технологични фирми.

Новата мания носи някои от отличителните черти на предишната уеб инвеститорска вълна – афинитет към „стартиращи фирми”, които все още нямат уеб сайт, и засилена конкуренция сред потенциалните инвеститори да обявяват залозите си на „горещи точки” като Facebook и LinkedIn.

Стадното поведение при инвестирането дава повод да се мисли, че се формира нов интернет балон, особено когато анализаторите оценяват Facebook на 70 млрд. и Groupon на 15 млрд., на база частни инвестиции.

„Много инвеститори твърдят, че това не е балон, но когато оценките се удвояват в рамките на 12 месеца за една и съща компания с един и същ персонал, изглежда точно като балон”, споделя Дана Сталдър, партньор от фирмата за рисков капитал Matrix Partners.

Други характеристики на настоящия бум обаче го различават от този, който завърши с колапс преди 10 години:

• Рисковите инвеститори смятат, че днешните млади компании са много по-печеливши покрай развитието на т.нар. cloud computing, който помага за намаляване на оперативните разходи, за разлика от преди 10 години.

• Онлайн рекламата и електронната търговия, които тогава прохождаха, сега вече са доста развити и са надежден източник на печалба.

• Тенденцията да се реализират пари от първично публично предлагане се забавя. Съществуват разнообразни източници за частни инвестиции и куп нови регулации за публичните компании. Растежът на алтернативните начини за търгуване на частни фирмени дялове води до това, че фирмите все повече забавят излизането си на борсата.

По-различно този път е и това, че уеб манията е глобална. През трите години, които отбелязаха пика на предишния бум, индустрията на рисковия капитал потопи 96,4 милиарда долара в прохождащи уеб фирми, като повече от 80% бяха само в САЩ, показват данни на Thomson Reuters. От общо 10 755 сделки, 7 174 са се случили на американския пазар.

Сега не е така. При повече от 5 милиарда долара рисков капитал, инвестиран през 2011 г., само 1,4 милиарда са похарчени за американски стартиращи фирми. Общо взето по-големите сделки сега се сключват извън САЩ.

По данни на Quid, анализаторска компания от Силициевата долина, която следи потоците на рисков капитал, от 25-те най-големи интернет сделки 15 не са били финансирани с американски капитал, а 12 от тях са китайски.

Коментар