Раждането на един иновативен продукт – ERP системата Bizzio

Разказът по-долу не е само за появата на един нов софтуер. Няколко преплетени истории показват как идеите и мечтите стават реалност, как партньорство, приятелство и доверие са в основата на успешни бизнес модели (историята в снимки).

Една малка "западна" семейна фирма израства до най-големия европейски производител на булчински рокли и това става с помощта на българския софтуерен разработчик ГенСофт.
На всеки етап от развитието на белгийската фирма, ГенСофт предоставя на своя партньор това, което може да прави най-добре – софтуер, който работи, помага и решава проблеми.

Историята започва през далечната 1999 г. Генчо Чокоев и  съдружникът му Пламен Иринчев вече имат фирма на около 2 години, имат и продукт – ранен вариант на MonеyWorks (тогава се казва Декарт Склад) и може би около 10-20 клиента за него. Техни приятели се обаждат и им предлагат да ги свържат с белгийска фирма за производство на булчински рокли и детски дрешки, която имала нужда от подобен софтуер.

Започва дълга процедура по издаване на Шенгенски визи, минаване през десетки проверки и попълване на безкрайни формуляри, но в крайна сметка след много перипетии и бюрократични спънки българските разработчици вече летят на самолета за Брюксел.
"Както за мен, така и за колегата Пламен, това беше първият ни досег със западна държава. Няма как да опиша шока от едно такова съприкосновение. Със сигурност повечето от вас в една или друга степен са изпитвали същото това чувство и знаят за какво става дума", споделя Чокоев.
Първата среща е с мистър Вернер Де Влигер, собственик и управител на фирма Marylise, специализирана в производството на булчински рокли и детски дрешки. На един от по-високите етажи е както офисът, така и нещо като малка поточна линия за шиене. Вернер споделя, че наскоро е наследил тази фирма от баща си и че една от идеите му е да я модернизира.
Marylise разполага с някаква DOS-овска програма, но тя не й върши работа, а контролът на производството се извършва основно със система от перфокарти. В края на срещата вече е взето решение за разработка на софтуер, вариант на българския.
Така стартира една дълга поредица от пътувания до Белгия, придружени от досадни вадения на визи, следене и планиране на всеки ден престой там на българските разработчици, защото като граждани на бившия социалистически блок, те имат право да пребивават най-много три месеца сумарно в рамките на календарна година зад желязната завеса.
Работейки в такива условия, софтуеристите ни успяват да създадат програмата, от която белгийският клиент има нужда. Впоследствие същият този софтуер служи безотказно 12 години и изиграва значителна роля в израстването на Marylise.
 

Новият офис на Marylise – невероятна стъклена сграда някъде по средата между Антверпен и Генк
Пренасяйки се в 2006 година, Вернер вече е преместил производството си от неудобния за него Брюксел в много по-спокойния и артистичен Антверпен. Офисът е претърпял няколко разширения и подобрения, а във фирмата са станали структурни промени – производството на булчински рокли е нараснало няколко пъти и това прави неговото производство много по-рентабилно в Китай. Донякъде и по съвет на ГенСофт, производството на детски дрешки е преустановено, тъй като е много различно от другото производство.
Към този период в ГенСофт вече има нов съдружник – малкият Пламен (или Племон, за да се отличава от другия). Докато големият Пламен движи софийските дела на фирмата, Генчо и Племон доста често летят до Брюксел и Антверпен, за да доработват софтуера.
Важна роля в бизнес модела на Вернер играят неговите агенти в повечето европейски страни, чиято задача е да намират нови магазини-клиенти на роклите от Marylise.
"Тези срещи винаги са били много весели и забавни. Интересното беше, че всеки представител носеше най-характерните черти на своята страна. Голям смях падаше покрай италианеца и португалеца, особено когато започваха спорове за футбол", спомня си Чокоев.
Антверпен е невероятна сплав от история, архитектура, култура и бизнес. Градът е световен център на диамантената промишленост. Тук е и най-голямото общество на традиционно живеещи евреи и техните странни черни дрехи, смешни шапки и коси на масурчета.
Градът и неговите околности са най-голямото европейско пристанище за кораби от цял свят. "Случвало ми се е, разхождайки се в околностите му, да карам повече от 30 км покрай буквално планини от корабни контейнери, пристигнали или готови да заминат незнайно от къде и за къде", разказва Генчо Чокоев.
 

Генчо Чокоев (вдясно) в офиса на своя белгийски клиент
През този период Вернер запазва за своите български партньори една квартира, относително близко до неговия офис. Обикновено, закусвайки сутрин и отивайки на работа към 9 ч., Генчо и Пламен изкарват целия ден зад компютрите, като време за обяд не остава, а работата приключва не по-рано от 22 ч., а често и по-късно.
Тогава идва и най-любимото време от денонощието – разходката по кея от офиса до някоя кръчма в центъра. Покрай Антверпен минава река Схелде, която е не по-малка от Дунава. Като северна страна, тук залезите продължат много дълго и до късно небето е обагрено във всевъзможни цветове.
Според местните истории, в един от замъците в града е живял великан, който изисквал от всеки преминаващ по реката да му плаща, а ако човекът нямал достатъчно пари, му отсичал ръката. Това се случвало докато не се появил герой, който дръзнал да излезе срещу тиранина и макар и много по-малък, но смел и ловък, да отсече неговата ръка и да я хвърли по него, прогонвайки го по този начин. Оттук идва и името на Антверпен, или Хвърлящият ръка. 
Годината вече е 2008. Поредна командировка в Белгия и поредно преструктуриране на офиса на Marylise. Творческият хаос цари навсякъде. При тази визита хората от ГенСофт реализират и внедряват друг ключов елемент, изиграл важна роля в израстването на Marylise – уеб модул за поръчки на рокли и съответно следене на статуса им на изпълнение. Отново модулът е разработен като вариант на MoneyWorks за Web. 
"Получи се една от най-елегантните програми, които някога сме разработвали. Прост и разбираем интерфейс с точно премерена функционалност, достатъчна на няколко хиляди магазина да правят директни поръчки за рокли, няколко десетки агенти да следят статуса на изпълнение на поръчките, както и китайските производители да приемат и отразяват процесите", споделя Генчо Чокоев. 
През този период българските специалисти са настанени в много модерен апартамент в центъра на Антверпен със страхотна гледка към една от катедралите.


Профил на Marylise в системата Bizzio
2009 година – още една командировка и още едно обновяване и разширяване на офиса. Нещата на Marylise вървят от добре по-добре. Уеб модулът за поръчки на рокли се оказва страхотна инвестиция, която позволява и на най-отдалечените магазинчета за булчински рокли да поръчват по бърз и удобен начин. 
Вернер е с нова къща, в много скъп квартал, а българите са едни от първите, поканени да я разгледат. Някъде през тези период на възход Вернер успява да закупи един от най-големите си конкуренти – Rembo Styling. Фирмата е със седалище в Генк, градче на другия край на Белгия, на няколко километра от Холандия. 
Като фирма вече под шапката на Marylise, Rembo трябва да премине към програмата на ГенСофт. Вернер предоставя на своите партньори от България за ползване едно спортно Мини, с което те заминават за Генк със задачата да интегрират новия софтуер. 
Rembo все пак остава самостоятелна финансова единица и не е възможно просто да бъде присъединена към вече съществуващата база данни на Marylise. Ето защо се налага ГенСофт да разработи променен вариант на десктоп и уеб версията на своя продукт. Работата е свършена за около 2 седмици, вкл. внедряването и обучението.
 

Вернер, собственикът на Marylise, е и с нова къща в много скъп квартал
Много помага и фактът, че до момента в Rembo са използвали огромен, сложен, стар, бавен и напълно неподходящ за тях софтуер. Първоначално момичетата (Rembo е изцяло женска фирма) дори не могат да повярват колко по-лесно, просто и елегантно стават нещата. Уеб версията и тук изиграва ключова роля за съкращаване на цикъла от поръчката до изпълнение на една рокля, както и за достигане до по-широк кръг магазини. 
В Генк българските разработчици са настанени в разкошен хотел на брега на живописно езеро. За разлика от Антверпен, вечерите там са тихи и спокойни. Все пак, като малка компенсация любимо място за вечеря става един ирландски пъб, където винаги е шумно и весело. 
В навечерието на Коледа (2009 срещу 2010 г.) Marylise гостува на Rembo, като хората от двете фирми за първи път се срещат един с друг. Общото празнуване се превръща в истински купон, който доказа, че и консервативните белгийци могат да се забавляват подобаващо. Атмосферата, настроението и желанието на двете фирми да работят заедно допринасят за това. 
Някъде по време на този коледен водовъртеж, Вернер споделя, че скоро двете фирми ще заработят под един покрив, в общ нов офис точно по средата на двата града – Антверпен и Генк. За целта, ГенСофт трябва да измисли как да препроектира софтуера така, че две отделни фирми да рабоят с обща база данни, като обектите в базата да са едновреммено и общи, и отделни. 
Задачата се усложнява още повече и от изискването новопридобитият център за дистрибуция и логистика в Португалия, няколкото доставчика на платове от Индия и Филипини и китайците, отговарящи за производството на роклите, също да работят отдалечено със системата. Всичко това и още десетина други изисквания правят задачата невъзможна за реализиране…  
"Тук и точно в този момент на леко замаяна глава изрекох думите, които предопределиха съдбата на моята фирма за следващите 2 години, а вероятно и за следващите 20. Тези думи бяха – Вернер, ти имаш нужда от нова система и ти току-що описа основните й характеристики!", спомня си Чокоев. 
10 минути по-късно, идеята вече е изкристализирала, а всички необходими съставки за забъркванто на една вълшебната отвара са налице:

 • Новата система трябва да е базирана изцяло на технологиите на Microsoft;

 • Microsoft .NET + C# – технология и език за разработка;

 • Microsoft SQL Server 2008 – може би най-продуктивната база данни за Windows-ски компютри;

 • Microsoft Silverlight – технология, позволяваща изграждане на изключително богати потребителки интерфейси, работещи както в браузер през интернет, така и в локален режим като десктоп апликации;

 • Базирана изцяло на уеб услуги с цел лесна интеграция с други софтуерни системи или изграждане на други интерфейси към системата, примерно за телефони;

 • И нещо, което само голям европейски бизнесмен може да поиска – инвестиция в софтуер не само за него, а с широко приложение и за други клиенти. Желанието на Вернер е новият софтуер да е жива система, която да се развива многостранно, а не само за един клиент.

Двете страни договарят сформиране на екип, който да започне проектиране на новата система и след един месец да представи в Белгия прототип, представящ основните й характеристики. От това как този прототип ще бъде приет, ще се вземе крайното решение за финансиране на проекта. Така в тази предколедна вечер е поставено началото…
 


В Marylise тече трескава подготовка за новия сезон и новите колекции
Точно месец по-късно, в началото на 2010 г., Генчо, Племон, Вальо и Митко или казано по друг начин стартовият екип на Bizzio е в Антверпен за първо показване на прототипа. Името Bizzio е кратко, уникално и съдържа в себе си съкращението за бизнес biz, както и един от основните и без аналог в други системи модули – Busy Manager, организиращ и раздаващ текущи задачи към всички служители на фирмата.
Презентацията на проекта е успешна, следват вземане на решение за неговото финансиране и поливане на отличните резултати. 
Междувременно, Marylise е в нов офис – невероятна стъклена сграда някъде по средата между Антверпен и Генк, с два тенис корта, разположени на покрива. 
Провеждат се първите съвещания с администраторите на Marylise за изграждане на мрежовата инфраструктура и необходимите сървъри, както и първи тестове за съвместимост на ранните етапи на Bizzio по компютрите на Marylise.
През 2011 г. екипът на Bizzio е на поредно посещение в Белгия. Проектът напредва с помощта на нов колега – Жоро, който отговаря за описите, справките, диаграмите и всички печатни документи в системата. Водят се разгорещени дебати по различни аспекти от Bizzio. На срещата присъства и Жорже от Португалия, отговарящ за връзката с информационните системи на китайските производители и логистиката на готовата продукция в дистрибуторския център в Лисабон. 
Идва и моментът за първо показване на Bizzio пред по-широк кръг служители на фирмата. Странно защо всеки път тези експерименти се правят с най-младите и привлекателни колежки :-)).
Новият офис на Marylise се намира по средата между Антверпен и Генк, в т.н. кънтри сайд на Белгия. Иначе потънал в зеленина, паркове и имения през деня, районът предоставя безкрайни варианти за спорт, разходки и отдих, но с един огромен проблем – всички кръчми затварят най-късно в 22 ч. и набавянето на храна, а да не говорим за бира, след този час става невъзможно. От друга страна, спазвайки логото на Bizzio (единствен светещ прозорец в тъмна офис сграда),екипът ежедневно работи до полунощ, а и след това.
В Marylise тече трескава подготовка за новия сезон и новите колекции. Представители на фирмата от всички европейски държави са вече тук и обсъждат важните аспекти на новите колекции. През следващите 4 седмици през офиса на фирмата ще минат няколко хиляди клиенти-магазини на Marylise и Rembo, за да бъдат запознати с последните тенденции в булчинската мода.
Екипът на Bizzio извършва последни донастройки на системата. Към групата вече е и Ники, който отговаря за обучението и психологията на внедряване на нов продукт и разработва някои важни модули, свързани с управлението на складовете. Ники е фанатично влюбен в Apple и Mac компютрите и носи отговорността Bizzio да работи безпроблемно и върху тази платформа.
9 юни е паметна дата, на която в Marylise и Rembo изключват старите системи и преминават на Bizzio. "Няма как да опиша гордостта и удовлетворението, които аз и моите колеги изпитахме”, споделя Генчо Чокоев. Помня само, че същата вечер по някакъв начин се отзовахме на някакви канали на някакви мостове, а вечерта беше теменужено-прекрасна…".

Вижте уникалната фотоколекция (изисква бърза интернет връзка или изчакване до пълно зареждане)
 

по темата: „Раждането на един иновативен продукт – ERP системата Bizzio”

добавете коментар...

  1. евала

    И нещо, което само голям европейски бизнесмен може да поиска – инвестиция в софтуер не само за него, а с широко приложение и за други клиенти !
    Евала!

  2. Интерсно четиво

    Пожелавам успех на Генчо и компания! Колкото повече такива фирми, толкова по-добре за всички нас.
    ********************

  3. t0m3kk

    Едно голямо БРАВО на тези момчета!

  4. Павката

    с проекти навън трябва всяка наша софтуерна фирма да се пробва, така влиза валута и се подобрява баланса внос-износ. Не е трудно, трябва да се опита, защото можем да предложим по-добри цени за разработката отколкото фирмите в съответната европейска страна. именно това е голямо предимство., а освен това сме си и много талантливи

  5. Иноватор

    Все пак са се спрели най-после на вярната технология. Други БГ фирми го направиха преди 5 години…

  6. Драгомир

    Поздравления за успеха!!!

  7. BulProud

    Samo taka, bravo. Shansut za BG razrabotchzite e edinstveno v chujbina, kydeto mogat da poluchat polagashtoto im se za truda i vyzmojnostite.

  8. Viii

    Това е път за българките фирми. Тук няма пазар за таланта на хората!

  9. Мирака

    Ами в общи линии си споделих мнението за поръчковата статия и пожелах успехи на фирмата. Няма да е зле малко да прикривате тенденциозността си.

  10. bobo

    Каква хубава история, приплетена със името Microsofffft.

  11. editor

    защото не е мнение, а необосновано заяждане
    ако имаш нещо да кажеш интересно по темата, заповядай

  12. Мирака

    Защо ми изтрихте мнението от вчера бе, мижитурки?!

Коментар