Тайни клиенти проучиха онлайн пазаруването в ЕС

„Тайни клиенти“ от Мрежата на европейските потребителски центрове, подкрепяна от ЕС, проучиха доколко надеждно е трансграничното пазаруване онлайн. Техният доклад (State of the e-Union) представя резултатите от 305 покупки в 28 страни. Установeно е, че доставките от други държави като цяло са надеждни, като 94% от поръчките са доставени (сравнено с 66% през 2003 г.) и само 1% от продуктите са били дефектни. Клиентите обаче срещат повече проблеми при връщане на стоките (като част от предоставеното в целия ЕС право на отказ), например що се отнася до възстановяване на пълния размер на извършените от тях плащания.

Освен това при 60% от уебсайтовете, които първоначално са подбрани за проверката като лесни за използване във връзка с трансграничните продажби, всъщност се установяват проблеми (например по отношение на доставката, плащането и възможностите за избор на език), което ги прави неподходящи за клиентите от други държави в ЕС.

Тайните клиенти са извършили общо 305 покупки по интернет от чуждестранни търговци, установени в ЕС. Впоследствие продуктите са били върнати съгласно правилата за „периода за размисъл“ (които позволяват на клиентите, закупили продукт по интернет, да го върнат, без да изтъкват някаква специална причина, и да получат цялата сума, която са платили).

Ирландски потребител, например, купил видеокамера от френски търговец. Когато камерата пристигнала, той я върнал обратно с препоръчана пратка в рамките на седемдневния срок за размисъл. Търговецът заявил, че няма да му възстанови платената цена, тъй като той не е върнал видеокамерата, а само нейната кутия. При разглеждане на случая от Европейския потребителски център във Франция, търговецът потвърждава, че е станало объркване на референтните номера, и потребителят е получил цялата платена от него сума.

Като цяло, проучванeто потвърждава констатации, направени по-рано от самата Европейска комисия. В края на 2011 г. Комисията ще представи изследване относно спестовния потенциал на електронната търговия за потребителите. Това ще бъде част от план за действие, който е изцяло посветен на развитието на електронната търговия в единния пазар и на премахването на съществуващите пречки.

Като част от плана Комисията иска да представи за обсъждане амбициозно законодателно предложение, което да позволи на потребителите, пазаруващи по интернет от една държава от ЕС, да разрешат споровете си с търговци, установени в друга държава от ЕС, изцяло по интернет като алтернатива на съдебното производство. Това се очаква да стане преди края на 2011 г.

Коментар