Мобилен сензор открива рак в начален стадий

Космическа разработка на НАСА може да намери приложение в медицината за ранно откриване на ракови заболявания. Учени от Изследователския център Еймс показаха прототип на т.нар. „нанонос” – сензорно устройство за мобилни телефони, което „надушва” химични вещества в околната среда и, в частност, при издишване на въздух от хората.

Нано сензорът се монтира на мобилен телефони и анализира химичния състав на околната среда, вкл. на издишвания от хората въздух

Сред потенциални приложения на устройството са откриване на рак на белите дробове и наблюдение на състоянието на болни от захарен диабет. С помощта на наносензора може да се определи нивото на съдържание на захар в кръвта и на ацетона от издишвания въздух по неинвазивен начин: достатъчно е само болният да подиша на сензора.

Технологията може да определя също вероятността за развитие на рак на белия дроб, твърди Gizmodo.com. Учените вече са успели да обучат куче да определя по дъха рак на начален стадий, но телефонният сензор е по-компактен и удобен за приложение.

Наносензорът се състои от 32 блока, всеки от които открива различни вещества, определя концентрацията им в околната среда и провежда сравнителен анализ. Прототипът все още има големи размери и е скъп за производство, но учените работят по неговата миниатюризация, за да стане устройството достъпно за всеки.

Първоначално наносензорът е разработен за използване на площадки за космически апарати, където следи за изтичане на гориво, а по-късно е прилаган и във военната област. Сега учените са амбицирани да въведат устройството в медицината.