Потребителите не знаят да се пазят от онлайн измами

78% от интернет потребителите разполагат с основни знания и инструменти за онлайн защита, но не знаят как да се предпазят от киберпрестъпления, които разчитат на измама, вкл. фишинг, кражба на самоличност или пари, показват резултатите от проучване на Майкрософт.

Резултатите и изводите от проучването се базират на Индекса за компютърна безопасност на Майкрософт (MCSI), при който са анкетирани над 11 000 души от 27 страни, с цел да се разбере какво е поведението им и какви инструменти използват, за да гарантират своята безопасност онлайн.

На анкетираните са присъждат точки при активно използване на добри практики за сигурност, като общият и най-висок сбор от точки на MCSI е 100. Средният MCSI резултат за всичките 27 страни е 44. Той показва промяна от софтуер (програмно) базирани заплахи към потенциални заплахи в социалните мрежи.

Резултати от проучването на Майкрософт

• Над половината (57%) от анкетирните заявяват, че актуализират софтуера си и/или са включили автоматични актуализации;
• Над една трета (39%) от анкетираните не се образоват как да защитят онлайн репутацията си или да предотвратят и коригират кражба на самоличност.
• 61% са създали пароли с големи и малки букви, цифри и символи.
• Над половината (51%) заявяват, че превеждат пари само на уважавани сайтове.
• На въпрос как защитават сигурността си в интернет, половината заявяват, че са включили и оставили защитната си стена.
• Едва 18% са инсталирали софтуер против вируси и шпионски програми на мобилните си телефони

“56% от анкетираните не се наясно как да се предпазят от кражба на самоличност, а 73% не се информират за това какви са най-новите начини за защита на тяхната репутация онлайн. С използване на Индекса за компютърна безопасност на Майкрософт, ние целим да насърчим потребителите да се интересуват, да се информират и да предприемат действия за своята безопасност в интернет”, заяви Георги Ранделов, изпълнителен директор на Майкрософт България.Според проучването, огласено днес по повод Деня на безопасен интернет, въпреки използването на антивирусен софтуер и пароли от много голям брой от потребителите, е необходима допълнителна информация и обучения за наличните инструменти и механизми за защита в онлайн пространството.

Проучването MCSI показва, че потребителите предприемат мерки основно за гарантиране на безопасна работа с компютър и за борба с технически рискове и заплахи, с които най-често се сблъскват, сред които електронна поща от непознат подател, вируси и шпионски софтуер. 85% от анкетираните инсталират антивирусен софтуер за защита от зловреден и шпионски софтуер.

В същото време киберпрестъпниците стават все по-изобретателни. Изследването сочи, че много потребители са потенциално уязвими на социални атаки и не вземат предпазни мерки за защита срещу киберпрестъпници, които използват измама с цел кражба на пари и лични данни. Така например, едва половината от хората променят настройките си за поверителност в социалните мрежи, за да ограничат какви данни споделят, и едва 29% заявяват, че използват филтри за фишинг и сърфиране в интернет.

Повече от 600 служители на Майкрософт от 20 европейски държави работят като доброволци в подкрепа на Деня за безопасен интернет. Те имат за цел да обучат близо 100 000 деца, учители и родители как да се осигури ефективна защита на децата в интернет.

Компанията предлага редица инструменти, разработени за ограничаване на онлайн рисковете, сред които: Родителски контрол на Windows 7, Семейна безопасност на Windows Live 2011, както и настройките за семейна безопасност на Zune и Windows Media Center, които позволяват на родителите да ограничават онлайн съдържание според възрастта на детето. Родителски контрол има също в Internet Explorer 9 и Xbox.

През 2010 г., като част от дългогодишната кампания “Децата безопасно в Интернет”, Майкрософт стартира проекта НетАларма, в рамките на който стотици младежи от цялата страна се ангажираха и създадоха своя национален Манифест за безопасен Интернет. В него те дават дават съвети за това как безопасно да се използва мрежата, например да не се споделят лични данни, да се обръща внимание с кого общуват онлайн и да споделят с родителите си кои места в интернет посещават.

Коментар